Chcete se podílet na blogu? Napište mi.

Blog

Vítejte na největším českém blogu o životním stylu podle zásad Primal Blueprint.

Najdete tu články o jídle, půstech, pohybu, cvičení, spánku, stresu, sluněnění a dalších tématech souvisejících nejen s Primal, ale i Paleo, lowcarb, Ancestral Health (zdraví předků) a dalšími příbuznými tématy.

POZOR: Máte co říct k tématu Primal, paleo, ancestral health a chcete se podílet na tomto blogu? Napište mi.

zdraví komu věřit

Když jde o zdraví, nevěřte nikomu … kromě sebe

Chvilku brouzdáte po internetu a vyskočí na vás reklamy na nejrůznější diety pro zdraví, keto programy, zázračné zelené doplňky stravy, cvičební programy, hubnoucí programy atd. Přijdete k lékaři a dostanete další doporučení co jíst a čemu se vyhnout. Pak se dočtete o nejnovější studii, která potvrzuje polovinu toho, co už víte a zcela odporuje druhé polovině. A když už se rozhodnete vyzkoušet konkrétní stravovací styl, zjistíte, že i sami odborníci na tuto stravu se mezi sebou hádají, jak se to má dělat správně. Čemu potom máte věřit?

proč je potřeba jíst maso

Proč je potřeba jíst zvířata?

Máte rádi maso, ale pod tlakem mediální masáže a přesvědčování od známých nebo rodinných příslušníků už to nedáváte a chystáte se masa raději vzdát? Vždyť přece chcete ochránit zvířata i životní prostředí. Proti tomu nemůže nikdo nic namítat. Jenže když se na vegetariánství a veganství podíváte trochu zblízka, zjistíte, že není tak zelené, jak se tváří. A to, že na talíři se zeleninou nevidíte žádnou krev, zdaleka neznamená, že při jejím pěstování nezemřelo žádné zvíře. Takový talíř dokonce pravděpodobně stál víc životů, než kdybyste si dali steak z krávy chované na pastvě. Existuje spousta dobrých důvodů, proč jíst maso. Pojďme se na ně podívat.

Laboratorně pěstované maso

Co je laboratorně pěstované maso?

Pokud nepatříte mezi miliardáře, pravděpodobně jste laboratorně pěstované maso ještě neochutnali. A jestli jste o něm ještě ani neslyšeli, pravděpodobně se to brzy změní. Stojí za ním totiž obrovský kapitál a skvělý marketing. Podle samotných výrobců i spousty novinářů je to budoucnost výroby a konzumace masa, která je šetrná ke zvířatům, životnímu prostředí i spotřebě energie. Ale když se podíváte kousek hlouběji pod marketingové fráze, zjistíte, že ono to laboratorně pěstované maso zas tak růžové není.

tvarohový koláč s ovocem

Tvarohový koláč s ovocem

V létě se vám do ruky dostane každou chvíli jiný druh ovoce. Obzvlášť pokud máte zahrádku. Začne to jahodami, pak třešně, maliny, ostružiny, borůvky, ryngle švestky a další. A když zahrádku nemáte, stačí zajít na trh nebo do obchodu a jen si vybrat. Když už nevíte, jak ovoce zpracovat, zkuste tento skvělý koláč . Určitě nebudete litovat.

jak podpořit hojení

7 způsobů, jak urychlit hojení po zranění

Co dělat, když si podvrtnete kotník nebo natáhnete sval? Opravdu můžete jen čekat, až si s tím tělo samo poradí, a když bude nejhůř, slupnout ibuprofen? Studie ukazují, že ve skutečnosti můžete pro urychlení hojení dělat mnohem víc. Mark Sisson nabízí rovnou 7 tipů pro rychlejší hojení.

quarkkeuchel recept

Quarkkeucheln se švestkovo-makovým pyré

Ať chceme nebo ne, některá jídla máme spojená se vzpomínkami na dětství. Typicky to bývá krupicová kaše, na které si společně s dětmi pochutná nejeden dospělák. I ti, co krupici (či veškeré obilí) z nějakého důvodu nejí, si často rádi dají nějakou náhradu v podobě kaše kokosové, chia, kešu atd. Na tom není nic špatného, pokud po těchto "sladkostech" nesáhneme automaticky kdykoli nás něco rozčílí, rozesmutní nebo dostane do jiné stresové situace. To už bychom se bavili o emočním jedení a o tom dnes psát nechci.

Dnes se s vámi chci podělit o jedno nevšední jídlo, které mám spojené se svým dětstvím. Jsou to velmi jednoduché placičky z bramborového těsta s tvarohem, kterým Němci říkají quarkkeucheln.

rucking

Jak a proč začít s ruckingem

Rucking je v podstatě chůze s těžkým batohem na zádech. Všichni to asi známe z několikadenních turistických výletů, kdy nosíme napěchovanou krosnu o váze menšího dítěte. Ale napadlo vás někdy schválně si takhle naložit třeba na vycházku se psem? K čemu je to dobré a jak na to se dozvíte z dnešního článku.

Eat like a human

Recenze: Eat Like a Human

Všichni se občas ptáme „Co bych měl jíst?“, ale stejně důležitá – ne-li ještě důležitější – otázka zní „Jak bych měl jíst?“. Tohle je základní premisa knihy, jejíž název by se dal přeložit jako Jez jako člověk, od experimentálního archeologa a šéfkuchaře Billa Schindlera. Správná příprava časem prověřenými metodami dokáže pro člověka jinak nestravitelné potraviny přeměnit ve výživné jídlo. Bill během své kariéry vysokoškolského učitele archeologie procestoval celý svět a zdokumentoval tradiční postupy zpracování nejrůznějších potravin od obilí, přes mléčné výrobky, maso, až po brouky nebo třeba využití popela při přípravě jídla.

emoční jedení

Ptejte se kouče: emoční jedení a pocit viny z jídla

Stává se vám někdy, že ve stresu bezmyšlenkovitě sáhnete po jídle, o kterém víte, že vám nepomáhá, a pak si to vyčítáte? I když víte, že toho budete litovat, nemůžete si pomoct? Vězte, že v tom nejste sami. Zkušená Primal koučka Erin Power vám dnes poradí, co s tím můžete dělat.

zdraví jako volba

Zdraví jako volba

Napadlo vás někdy, že to, jestli budeme zdraví a fit, nezáleží ani tak na našich genech nebo věku, ale spíš na našem chování? Jestli si budeme užívat pevného zdraví a pohody až do pozdního věku je mnohem méně výsledkem náhody (sem si klidně dosaďte slovíčko „genů“) a mnohem více výsledkem vědomého každodenního procesu rozhodování. Stojí za tím desítky rozhodnutí, která děláme každý den. Rozhodnutí tak malinkých a zdánlivě nevýznamných, že si je často ani neuvědomujeme. Když nám tohle docvakne, najednou zjistíme, že my sami máme největší vliv na své zdraví. Není to náš lékař, geny zděděné po předcích, nebo osud. My sami si můžeme zvolit, jestli budeme zdraví, energičtí a spokojení nebo ne. A pak pro to něco udělat. Anebo taky ne. Co si zvolíte?