Chcete se podílet na blogu? Napište mi.

Co jíst na podrážděný žaludek

Střevní viróza nebo třeba jen jídlo, které nám nesedne, nás dokáží dost potrápit. Často pak druhý den trávíme víc času na záchodě než v posteli. Když jsme z nejhoršího venku, přemýšlíme, jak znovu opatrně naplnit podrážděný žaludek, a přitom se vyhnout klasikám typu Coca-cola, suchá rýže a gumové rohlíky.
Dnešní článek poradí, co jíst a pít od prvního dne až po úplné uzdravení.

Toto je můj překlad původního článku z Mark’s Daily Apple, který najdete tady.
EN: This is a translated article. Here you can find the original post.
Pod čarou začíná překlad.


Začínat to může různě

Možná to způsobila divoká noc s příliš mnoho drinky nebo zvláštně chutnající maso (teď už víte proč) v nové restauraci. Nebo jste chytli nejnovější žaludeční virózu – třeba od vašeho nemocného dítěte. Nebo si možná procházíte několika týdny intenzivních ranních nevolností (krutý vtípek od přírody, že?) Ať už je to z jakéhokoli důvodu, posledních pár hodin vzýváte porcelánového boha – nebo se z něj bojíte slézt. Anebo se svíjíte v agónii a modlíte se ke všem svatým, abyste se konečně vyzvraceli a trochu se vám ulevilo.

Když to největší drama skončí nebo si uvědomíte, že to nejhorší ještě nemáte za sebou, zjistíte, že jste slabí a možná se trochu třesete. Je to pocit, jako by vám někdo vyčistil střeva turbo vysavačem. Nic v nich nezbylo a začínáte být lehce vyděšení. Zvlášť když už od té pochybné večeře uplynulo víc než pár hodin, víte, že budete muset něco sníst nebo aspoň vypít. Ale co přesně?

Dovolím si říct, že když jsme vyrůstali, většina z nás tyto situace řešila podle obecných rad. To znamenalo něco jako 7UP (u nás spíš Coca-cola, pozn. překladatele), slané krekry, rýže nebo suchý toust. Když ale přejdete na Primal, taková nálož cukru vám moc zklidňující nepřijde. (Abych řekl pravdu, už jen když o tom píšu, začíná mě bolet břicho.) Na druhou stranu, na krůtí stehno nebo syrový zeleninový salát ještě chuť nemáte. Tak co si my Primal strávníci teda máme dát, když se cítíme pod psa? Jsem si jistý, že se tu od vás posbírá spousta osvědčených nápadů, ale sám vám teď nabízím pár návrhů na to, co jíst, když je vám celý den špatně a na svůj pečlivě připravený Primal jídelníček můžete zapomenout.

V akutní fázi velké tlusté nic

Tohle je možná samozřejmé, ale naše maminky v tom měly pravdu. Netrapte se obědem, když ho stejně neudržíte a v bolestech vyjde ven – kterýmkoli koncem. Počkejte, než se věci trochu uklidní. Vaše tělo potřebuje odpočinek. Dokud vás i doušek vody vyžene na záchod, pravděpodobně si jím víc škodíte, než pomáháte (výjimkou je případ delší nevolnosti, kdy vám hrozí dehydratace). Když ani po 24 hodinách neudržíte malé množství vody, možná je čas aspoň zavolat lékaři (každopádně v případě, kdy se staráte o nemocné dítě).

Když jste z nejhoršího venku…. (pamatujte, že v této fázi pořád můžete trávit dost času na záchodě, ale už tam neběháte okamžitě po tom, co něco spolknete. Jinými slovy, tekutiny a jídlo udržíte dost dlouho na to, aby z nich vaše tělo získalo nějaké živiny a hydratovalo se).

Nejdřív tekutiny

Tohle je jasné. Vodu (pokud možno filtrovanou). Pomalu usrkávat, jak nás to učila maminka.

Další tekutiny a první jídlo…

Když se situace lepší a už udržíte lžíci čisté vody, zkuste pár léčivějších možností.

Obyčejná sycená voda (když se cítíte nafouklí)

Když máte pocit nafouklého žaludku (někdy se to stává po silném zvracení), zkuste to po malých troškách. Minerálka může být trochu těžší na žaludek než obyčejná voda sycená oxidem uhličitým, ale pokud ji zvládnete, dodá vašemu tělu víc živin.

Zázvorový čaj nebo mletý zázvor rozmíchaný ve vodě

Těhotné ženy dostávají tuto radu na ranní nevolnost, ale funguje to i když je vám špatně z jiných důvodů. I když zázvorový čaj možná chutná líp, nápoj ze sušeného zázvoru nebo strouhaného zázvorového kořene asi bude mít lepší účinek. Pokud nemáte chuť na horký nápoj, přidejte trochu zázvoru do sklenice vody nebo sody pokojové teploty. (Je to mnohem lepší možnost než různé zázvorové limonády, které neobsahují žádný nebo téměř žádný skutečný zázvor, a hladinu cukru vám vystřelí do stropu.)

Voda s hořkými likéry

Ano, staré dobré hořké likéry. Hodí se i k jiným věcem než na tátův tradiční koktejl. Určité kultury (včetně mnoha evropských zemí) je používají léčebně k podpoře trávení a uklidnění překyseleného žaludku. Doporučil bych je, když se necítíte moc dobře po příliš těžkém/velkém jídle.

Vývar z kostí

Když jste připraveni dát si něco víc než vodu (velký úspěch, za který děkujete všem svatým), zkuste ještě počkat s pevným jídlem, pokud máte v mrazáku nebo v ledničce zásobu vývaru. Tím nemyslím plechovku polévky napěchovanou solí a konzervanty. Doma máme vždycky po ruce krabičku domácího vývaru na vaření a pro případy, kdy někomu není dobře. Pomůže vám doplnit ztracené tekutiny a vašemu tělu dodá rozumnou dávku minerálů a bílkovin. Až se cítíte na pevné jídlo, přidejte trochu trhaného masa a vařené zeleniny a máte pořádnou polévku.

Probiotika

Vaše zažívání dostalo pořádně zabrat. Ať už vás skolila nemoc nebo otrava jídlem, vašim prospěšným střevním bakteriím by se hodily posily. Jestli máte rádi jogurt a cítíte se na něj, zkuste ho (jen se vyhněte slazeným druhům). Pokud máte rádi kombuchu, užívejte si dvojího přínosu bublinek a probiotik. Ne každému ale chutná, dokonce i když se cítí dobře. Jestli ji nemáte rádi, do ničeho se nenuťte, zvlášť když vám není dobře. Dejte si něco, co vám připadne lákavější.

Když jste připraveni zase začít jíst pevné jídlo, žaludek většinou lépe snáší měkčí a vařené potraviny.

Měkké ovoce a zelenina

Avokádo, možná se špetkou mořské soli, vám může dodat spoustu zdravých tuků a dalších živin, ale není důvod vyhýbat se ani dalším druhům zeleniny a ovoce. Po celém dni zvracení jste si pravděpodobně vyprázdnili zásoby glykogenu. Ačkoliv bych nikomu neradil přecpat se fruktózou, nevidím ani důvod, proč se ovoci úplně vyhnout. Pokud si ho vaše tělo žádá, poslouchejte ho. Nakonec, intuitivní jezení má své místo.

Měkké maso a vejce

Nakonec přijde chvíle, kdy budete připraveni dát si něco pořádného, co zaplní váš kručící žaludek. Jídlo, které vás zase rozhýbe a budete se díky němu opět cítit sami sebou. Zbavíte se posledních pocitů slabosti a budete si užívat přísun Primal energie. Nicméně, když se snažíte překonat vleklou nevolnost, poslední věc, kterou chcete, je unavovat se kousáním a žvýkáním. Mými favority jsou míchaná vejce nebo měkká ryba jemné chuti (jako třeba tilapia), ale stejně dobře poslouží i šťavnaté drůbeží nebo měkké kousky červeného masa. Jezte a radujte se z návratu mezi živé.


Pár dalších tipů

Tak to byl původní Markův článek. Dovolím si ještě přidat odkaz na tento článek Dr. Sarrah Ballantyneové z jejího blogu thepaleomom.com.

Ta ve své pětce potravin pro střevní chřipku navrhuje ještě tyto tři potraviny:

Kokosová voda: obsahuje spoustu elektrolytů (zvlášť draslíku a magnézia), čímž hodně přispívá k hydrataci.

Rozvařená jablka: obsahují pektiny, které se ve střevech chovají jako probiotikum – zvyšují počet bifidobakterií, pomáhají ustálit střevní mikroflóru a snižují zánět. To pomáhá snižovat propustnost střeva a zadržet víc tekutin.

Tohle mám osobně vyzkoušené a funguje to báječně. Z jablek vykrojím jádřinec, nakrájím na osminky, a ty pak na tenké plátky. Dám na větší pánev nebo do hrnce, lehce podliji vodou a vařím, dokud nezměknou a nezískají kašovinou konzistenci. Nakonec přidám trochu skořice na chuť.

Banány: ty kromě spousty draslíku (kterého při zvracení a průjmech hodně ztrácíme) obsahují i odolný škrob, který ve střevech působí jako prebiotikum a živí prospěšné bakterie. Pomáhají i s hydratací a vstřebáváním sodíku a draslíku.

Máte vlastní osvědčené potraviny pro podobné případy, které jste v článku nenašli? Podělte se o ně v komentářích.


Chcete bez každodenního cvičení, diet, pilulek a koktejlů shodit přebytečná kila, přestat bojovat s jídlem a začít si užívat spoustu energie a pevnější zdraví? Zarezervujte si zdarma nezávazný 30minutový hovor, kde zjistíte, jak vám s tím můžu jako kouč pomoct.

A pokud zrovna nehledáte kouče, ale sami na sobě chcete zapracovat a cítit se líp, zkuste 21denní výzvu, ať v tom nejste úplně sami.

Úvodní fotka je od Dominika MartinaUnsplash

Mirek Kec
Jsem nadšený vyznavač Primal životního stylu, zapálený kuchař amatér a certifikovaný Primal Health Coach. Mým cílem je šířit informace o tomto jednoduchém a zdravém životním stylu, díky kterému můžeme předcházet a někdy i zvrátit spoustu neduhů dnešní doby jako je např. nadváha, chronická únava, cukrovka typu 2, výkyvy nálad nebo zažívací potíže.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Kategorie
  • Chcete dostávat upozornění na nové články emailem?

    Pokud ano, nechte mi svůj email a každé dva týdny dostanete upozornění na novinky na blogu. Jako malé poděkovaní vám pošlu 5dílný emailový kurz o tucích a cholesterolu, kde se dozvíte, proč jsou živočisné tuky zdravé, proč se nemusíte bát cholesterolu a další.

  • Nejnovější příspěvky