Chcete se podílet na blogu? Napište mi.

Dětská obezita – co děláme špatně?

Dětská obezita. Jaké má příčiny? Jak se s ní vypořádat? A hlavně, co proti ní sami můžeme dělat? Mark Sisson ve skvělém článku vrací diskusi z vědeckých kruhů zpět na zem. Nebo spíš k rodinnému stolu. Úžasná kombinace selského rozumu a Primal přístupu k věci.


Toto je můj překlad původního článku z Mark’s Daily Apple, který najdete tady.
EN: This is a translated article. Here you can find the original post.
Pod čarou začíná překlad.


Weight Watchers (nedávno přejmenovaní na WW) před pár měsíci přišli s aplikací pro děti a teenagery, kteří chtějí zhubnout. Jmenuje se Kurbo a jídlům přiřazuje barevné kódy podobné semaforovým světlům. Zelená jídla, jako je ovoce a zelenina, se můžou jíst dle chuti, žlutá jídla, jako nízkotučné mléčné výrobky, libové maso a pečivo, se můžou jíst střídmě, a červená jídla, jako plnotučné mléčné výrobky a sladkosti by se měly jíst jen výjimečně nebo „plánovaně“. Děti do 13 let se do aplikace můžou přihlásit se souhlasem rodičů, starší děti to můžou udělat sami. Za příplatek je k dispozici i online koučování. Uživatelé jsou nabádáni k zapisování veškerého jídla a sledování váhy, i když si zadají cíl typu „Mít víc energie“.

Kritici už se ozývají. The Atlantic (americký časopis, pozn. překladatele) tvrdí, že používání aplikací jako je Kurbo nijak nepomůže dětem, které to potřebují nejvíc – těm, které žijí v „potravinových pouštích“ (městské oblasti, kde lidi musí cestovat dlouhé vzdálenosti, aby si mohli koupit čerstvou zeleninu a ovoce, pozn. překladatele), bombardovaných reklamami na nekvalitní jídlo, těm, jejichž rodiče si nemůžou dovolit zdravé jídlo nebo nemají čas ho uvařit. Outside Online (další online časopis, pozn. překladatele) varoval před tím, že Kurbo může u dětí vytvářet nezdravé fixace na jídlo a „zdravou stravu“. Ty můžou v pozdějším životě vést k poruchám příjmu stravy, které zvyšují úmrtnost, riziko vzniku depresí a úzkosti. Místo toho volali po přepracování vládních „stravovacích doporučení“.

Tohle je špatně. Všichni se mýlí.

Hledání příčin

Dětská obezita nemá jednu, dvě nebo dokonce 3 jasné příčiny.

Nezpůsobuje ji nedostatek jídel ze zelené kategorie a přežírání se jídly z červené kategorie.

Nezpůsobují ji ani potravinové pouště. Naneštěstí, otevírání obchodů plných ovoce a zeleniny v „potravinových pouštích“ nikdy nedopadne dobře, alespoň ne na makro úrovni: jídlo tam kupuje příliš málo lidí.

Důvodem není ani nedostatek „stravovacích doporučení“. Vždyť oficiální vládní stravovací doporučení pravděpodobně dost napomohla současné bídné situaci.

Outside Online píše o „změně kultury“. To je lepší výraz, ale pořád nemá dost široký dopad.

Dětská obezita má mnohem víc příčin, než jsou si lidi ochotní připustit. Lidi se ale na tuto multifaktorialitu vymlouvají. Když říkají „dětská obezita je multifaktoriální“ nebo „potřebujeme změnu kultury“, ve skutečnosti mluví jen o příjmu kalorií a zkracování školních přestávek (přičemž nic z toho problém nevyřeší).

Ve skutečnosti má dětská obezita desítky příčin. Nemůžete opravit jednu nebo dvě věci a vyřešit tím celý problém. Je třeba systémová změna moderní společnosti. Všechny ty věci, o kterých tu mluvíme – spánek, vysoce zpracované rostlinné oleje, sedavý životní styl, umělé světlo po setmění, nadbytek sacharidů, nevhodný silový trénink, přílišné spoléhání se na „kardio“ cvičení – se týkají i dětí.

Tím, že změníme „výživová doporučení“ problém nevyřešíme. Žádné „nařízení shora“ to nedokáže, protože společnost tvoří jednotlivci a rodiny. Tam musí změna začít, ne nahoře.

Existuje jednoduché řešení?

Každý týden čtu tucet studií, které navrhují nějakou jednoduchou odpověď na dětskou obezitu. 

Prebiotika zpomalují přibírání váhy u dětí? Skvěle. Znamená to snad, že řešením je přidávání prebiotického prášku do veřejných pítek? Mohlo by to pomoct, ale musíme jít hlouběji. Prebiotika jako doplněk stravy pomáhají, protože děti jsou stvořeny k tomu, aby jedli stravu obsahující prebiotika. Když dětem přidáte izolovaná prebiotika k jejich stavě založené na zpracovaných potravinách, částečně to pomůže. Ale když je necháte jíst opravdové jídlo obsahující prebiotika místo vysoce zpracovaných potravin, ve kterých žádná prebiotika nejsou, bude to mnohem účinnější a děti navíc dostanou víc mikroživin.

Oxytocin snižuje chutě na nezdravé jídlo? Výborně. Znamená to, že bychom měli přidávat oxytocin do lahví s mlékem? Nebo podávat dětem malinké dávky MDMA? Ne. Místo toho zkuste trávit víc času pohromadě jako rodina. Objímejte své děti. Noste kojence na těle – kůže na kůži. Dělejte normální každodenní lidské činnosti, které pomáhají vylučovat oxytocin.

Jo, a že problémem nejsou potravinové pouště, ale spíš potravinové bažiny – přebytek řetězců s rychlým občerstvením a reklam na jídlo – které způsobují epidemii obezity u dětí z nižších socioekonomických vrstev? Teď už se začínáme dostávat k věci. Ale znamená to, že bychom měli tlačit na vládu, aby přinutila tyto řetězce zavřít pobočky a zastavit reklamy? To se nikdy nestane. Co ale funguje, je vypnout televizi, nedívat se na reklamy a říct „ne“.

Už chápete? Vlastní rozhodnutí je jediná cesta, jak z toho ven. Vy sami můžete říct „ne“. Vy sami můžete víc objímat své děti. Vy rozhodujete, co nakoupit v obchodě a co uvařit k večeři.

Jděte příkladem

Podstatou celého problému je, že pokud chceme vyřešit dětskou obezitu, musíme začít u sebe. Musíme změnit jak my, jako rodiče, jíme, hýbeme se, trávíme volný čas, konzumujeme média, jednáme s dětmi. Nemůžeme čekat, že naše děti budou jíst zdravě, když to sami neděláme. Nemůžeme čekat, že naše děti budou trávit míň času na telefonech a tabletech, když do nich sami hledíme osm hodin denně. Nemůžeme dětem říkat, aby četli knížky a hráli si víc venku, když jsme sami přilepení k televizi a hltáme Netflix.

Není to jednoduché. Jen málo věcí, které za to opravdu stojí, je jednoduchých. Ale povím vám tajemství: Je to mnohem, mnohem lepší, než jak jste žili předtím. Je to zábavnější a víc naplňující. Prostě jen musíme překonat svou pohodlnost a staré zvyky, které nás drží zpátky – a pak se osvobodíme. Vzpomínáte, jakou máte vždycky radost, že jste se donutili zajít do fitka? Nejen že máte radost z toho, že jste si zacvičili, ale v ten moment jste si dokonce užili samotné cvičení. Takhle to funguje i se všemi dalšími věcmi, které jsou pro vás dobré. Když se kolem stolu sejdete s dětmi nad oblíbenou deskovou hrou, bude to stát za to. Rodinný herní večer je v každém ohledu lepší, než když jste sice spolu, ale každý ve svém vlastním světě hledí do mobilu.

Nepropadejte panice

Je snadné podlehnout zoufalství. Svět není fér a dnešní stav věcí děti k tloustnutí podporuje. Děti by neměly přemýšlet o tom, co jíst. Nápad na hubnoucí aplikaci pro děti by vůbec neměl vzniknout.

Neměly by mít na výběr tucet druhů bezlepkových snídaňových cereálií. Neměli by dostávat odtučněné mléko nebo kuře v podobně nugetek. Dny by měly trávit divokou hrou a objevováním.

O jídle by vůbec neměly přemýšlet. Prostě by měly jíst to, co dostanou, a jídlo, které dostanou, by mělo být průmyslově nezpracované a plné živin.

Možná namítnete, že v takovém světě už dávno nežijeme. Doma si můžeme vytvořit malé ostrůvky zdravého stravování, ale ty nebudou neproniknutelné. Vaše děti budou chodit do školy, na oslavy, ke kamarádům domů. A uvědomí si, že ten malý svět, ve kterém žijí, není „normální“. Dostanou se ke sladkostem, videohrám a všem těm dalším věcem, které zvyšují riziko obezity. A asi si vám kvůli tomu budou stěžovat. Možná dokonce budou fňukat.

No a co? Neustupujte.

Nic jiného problém nevyřeší. Žádné aplikace ani vládní doporučení. Společenská změna kvůli něčemu takhle osobnímu se nemůže stát odshora dolů.

Začněte u sebe

Opravdová změna se odehrává kolem rodinného stolu. Když hlava rodiny rozhodne, že doma se věci budou dělat jinak – protože to je jediné místo, kde máte situaci opravdu pod kontrolou.

Možná se ptáte: „Aha, ale co všichni ti lidi kolem?“ Jak mám zajistit, že sousedé, rodiče kamarádů nebo škola se budou chovat stejně? A co ty nešťastné děti na druhé straně města? Nebo ty zbídačelé děti z té cizí země?

S tím nic udělat nemůžete. Tak to prostě je. Nemůžete to ovlivnit. A jakmile necháte odborníky diktovat, jak mají všichni jíst a žít, jste ztraceni. Nebude se vám líbit, s čím přijdou. Žádný vládní úředník nikdy nebude navrhovat nebo vynucovat druh stravování, ve který věříme. Můžete tak maximálně doufat, že Primal Caesar překročí Pepsi Rubikon, uzurpuje si vládu od zkorumpovaných byrokratů a nastolí vládu Primal. Na takové věci nemám čas.

Nabídněte, ale nenuťte

Nakonec mám ještě poznámku k dietám pro děti. Možná se kvůli ní na mě vrhne pár čtenářů, ale budiž. Děti bychom neměli „dávat na“ nějakou konkrétní stravu. Nenuťte je jíst keto nebo carnivore nebo (a to hlavně ne) veganskou stravu.

Asi takhle: pokud vaše dítě chce jíst jen vejce na slanině a steak a pít plnotučné mléko, paráda. Nenuťte svému dítěti žádné jídlo (ale mějte ho v nabídce – protože jejich rozmary se naštěstí rychle mění). A pokud vaše dítě nesnáší mléčné výrobky, nedávejte mu sýr. Ale jestli vaše dítě má rádo brambory a bobuloviny a banány, všechny tyto potraviny jsou naprosto v pořádku pro člověka ve vývinu. Prostě jen nedoporučuji omezování jakýchkoli Primal schválených potravin ve jménu poměrů makroživin. Děti jsou neustále v zápřahu. Pořád někde pobíhají a hýbou se. Neskutečnou rychlostí vytváří nové tkáně. Podle toho, jak jsou staré, jim dokonce možná pořád roste mozek.

Držte se dál od zapovězených potravin, jako jsou průmyslově zpracované rostlinné oleje, a velkých dávek zpracovaného obilí. Cukr byste prostě měli držet mimo dům, aby k němu nebyl přístup. Nabídněte jim zdravou zeleninu, i kdyby to mělo znamenat, že budou jíst jenom 2-3 druhy. Dejte jim v každém jídle nějaké živočišné potraviny a nestarejte se o obsah sacharidů nebo tuku.

Kdyby tohle dělali všichni, neměli bychom tu žádnou epidemii dětské obezity. Naštěstí se můžete rozhodnout, že vy to dělat budete. Tady a teď.

To úplně stačí.

A co vy, lidi? Co si myslíte o dětské obezitě. Co s ní můžeme dělat? Co bychom s ní měli dělat? Souhlasíte s mým postojem?

Dejte mi vědět v komentářích a díky za přečtení!


Chcete bez každodenního cvičení, diet, pilulek a koktejlů shodit přebytečná kila, přestat bojovat s jídlem a začít si užívat spoustu energie a pevnější zdraví? Zarezervujte si zdarma nezávazný 30minutový hovor, kde zjistíte, jak vám s tím můžu jako kouč pomoct.

Pokud zrovna nehledáte kouče, ale sami na sobě chcete zapracovat a cítit se líp, zkuste 21denní výzvu, ať v tom nejste úplně sami.

Úvodní foto je od cottonbroPexels.

Mirek Kec
Jsem nadšený vyznavač Primal životního stylu, zapálený kuchař amatér a certifikovaný Primal Health Coach. Mým cílem je šířit informace o tomto jednoduchém a zdravém životním stylu, díky kterému můžeme předcházet a někdy i zvrátit spoustu neduhů dnešní doby jako je např. nadváha, chronická únava, cukrovka typu 2, výkyvy nálad nebo zažívací potíže.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Kategorie
  • Chcete dostávat upozornění na nové články emailem?

    Pokud ano, nechte mi svůj email a každé dva týdny dostanete upozornění na novinky na blogu. Jako malé poděkovaní vám pošlu 5dílný emailový kurz o tucích a cholesterolu, kde se dozvíte, proč jsou živočisné tuky zdravé, proč se nemusíte bát cholesterolu a další.

  • Nejnovější příspěvky