Začněte s lednovou výzvou rok 2019 zdravěji, s větší energií a méně kily.  Zjistit víc!

Jak na přerušované půsty

Jak na přerušované půsty

Chcete začít s půstem a nevíte, jak na to? Čtěte dál a určitě načerpáte tu správnou inspiraci. Začíná tu být trochu přepůstováno, ale snad to ještě chvíli snesete. Pár z vás v naší Facebookové skupině Primal Život vyjádřilo zájem o nějaký návod na téma, jak začít s přerušovanými půsty. Takže tady ho máte. Opět jde o překlad staršího článku z MDA.

Původní článek je tady.

EN: This is a translated article. Here you can find the original post.

Pod čarou začíná překlad.


Po skvělé diskusi, která se minulý týden rozpoutala pod článkem 1 jídlo vs. 3 jídla, jsme si řekli, že to je skvělá příležitost pokračovat v tématu a povědět si něco víc o přerušovaných půstech. Konkrétně o tom, jak vlastně přerušovaný půst vypadá. Dnes se zaměříme na „časové okno“ pro jídlo, stránku přerušovaného půstu, o které jste minulý týden nejčastěji mluvili.

Nováčci mohou mít obavy z jakéhokoli druhu půstu. Ale pokud vám, když se řekne půst, naskočí představa hladovění nebo vychrtlé postavy sedící v meditační poloze, budete mile překvapeni. Až si přečtete o pár metodách půstu a uvědomíte si jejich možné zdravotní přínosy, možná se konečně rozhodnete půst vyzkoušet.

Jedno si hned ujasněme: neexistuje jeden správný druh přerušovaného půstu. Jediná opravdová poučka zní, jako vždy, že jídlo, které jíte, by mělo být zdravé (co to znamená nemusíme vysvětlovat). Kromě podstatných zdravotních přínosů lidi k přerušovaným půstům táhne jejich jednoduchost a pružnost.

Jak říká Mark, rád kombinuje různé přístupy s přirozeným přeskakováním jídel, ať už plánovaným nebo neplánovaným, a s celodenními půsty. Ať už si vyberete jakýkoliv přístup, snažte se ho sladit se svým pracovním/rodinným kalendářem, přirozeným rytmem a s vaší osobností (někteří z nás musí všechno plánovat a někdo je víc spontánní – „a to je v pořádku“). Podstatou půstu je tohle: občasné strádání vaše tělo „vykolejí“ a umožní všem systémům nabrat novou energii a znovu se kalibrovat (čili posílit/oslabit vyjádření různých genů). Podívejte se na minulý Markův článek o přerušovaném půstu, kde zmiňuje dostupné studie a různé přínosy půstu.

Tohle je několik způsobů přerušovaného půstu (neoficiální názvy):

Vynechání jídla

Jak Mark uvádí ve svém článků o 1/3 jídlech, rád přirozeně nebo neplánovaně vynechává jídla. Když posloucháme své tělo místo toho, abychom se řídili hodinami, zjistíme, že ne vždy, když přijde čas k jídlu, máme hlad. Když se to stane, zkuste tohle jídlo přeskočit. Nebo si naplánujte vynechání jídla, když se vám to bude hodit.

Zkrácené časové okno k jídlu

Z komentářů ke článku z minulého týdne je jasné, že tohle je oblíbený přístup. Během dne jíte pouze v omezeném časovém období, trvajícím často někde mezi čtyřmi a sedmi hodinami. Kdy toto okno začne záleží na osobním rozvrhu a na osobních preferencích. Čas mezi vaším posledním jídlem předešlého dne a začátkem jídelního okna je délka přerušovaného půstu.

Ráno a večer 

Pro někoho je tohle snesitelnější způsob půstu než zkrácené časové okno. Denní příjem jídla je rozdělen mezi ranní jídlo a pozdně odpolední/večerní jídlo.

Celodenní půst

Většina lidí si dá večeři a pak nejí až do dalšího večera. A někteří si půst prodlouží až do dalšího rána. Spousta lidí to takhle dělá jednou týdně. Další tenhle půst zařazují jednou měsíčně nebo příležitostně podle potřeby a nálady (např. když hubnou a zastaví se jim pokles váhy).

Střídavý půst po celý týden (nebo déle)

Tomuto přístupu se často přisuzuje hlubší „očista“. Někdo ho provádí jednou nebo dvakrát za rok. Další si ho dávají jako sezónní závazek. Během dní půstu si můžete vybrat, jestli budete pít jen vodu nebo také čaje a malé množství džusů. Ve dnech mezi půsty někdo jí normálně a někdo omezuje příjem kalorií.

Důležitá rada

Během svého „jídelního okna“, ať už je jakkoli dlouhé nebo krátké, se nesnažte jíst víc jídla, než kolik potřebujete na zahnání hladu. Máte skvělou příležitost poslouchat, co vám říká vaše tělo. Také tím „dokážete“ vašemu vědomí, že docela dobře umíte přežít na menších dávkách jídla a že si nemusíte nijak „vynahrazovat“ ušlé kalorie. Samozřejmě, ať už se postíte nebo ne, pokud budete jíst podle Primal zásad, budete se pořád zlepšovat ve spalování tuku. Díky tomu nebudete tak závislí na pravidelném jídle a stále si udržíte normální hladinu krevního cukru, dostatek fyzické energie a ostrou mysl.

Chcete poprvé vyzkoušet přerušovaný půst? Doporučujeme začít se „zkráceným časovým oknem“. Tento přístup, zvlášť když zvolíte delší časové okno, je docela jednoduchý a mnoho lidí se ho méně bojí. Sami si vyberte začátek a délku okna podle vašeho kalendáře a osobních preferencí. Pokud se nemůžete rozhodnout, zkuste jíst mezi 11:00 a 17:00.


Rádi byste přešli na Primal životní styl a nevíte jak začít nebo se bojíte, že to sami nezvládnete? Zarezervujte si nezávazný 30 minutový hovor, kde zjistíte, jak vám můžu jako kouč pomoct.

Mirek Kec
Jsem nadšený vyznavač Primal životního stylu, zapálený kuchař amatér a certifikovaný Primal Health Coach. Mým cílem je šířit informace o tomto jednoduchém a zdravém životním stylu, díky kterému můžeme předcházet a někdy i zvrátit spoustu neduhů dnešní doby jako je např. nadváha, chronická únava, cukrovka typu 2, výkyvy nálad nebo zažívací potíže.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Kategorie
  • Chceš dostávat upozornění na nové články emailem?

    Pokud ano, nech mi svůj email a každé dva týdny dostaneš upozornění na novinky na blogu. Jako malé poděkovaní ti pošlu 5dílný emailový kurz o tucích a cholesterolu, kde se dozvíš, proč jsou živočisné tuky zdravé, proč se nemusíš bát cholesterolu a další.

  • Nejnovější příspěvky