Chcete se podílet na blogu? Napište mi.

Monika Komorášová o roku na PKD aneb když maso léčí

Monika Komorášová

Mýtus o tom, jak maso způsobuje rakovinu už jste určitě slyšeli. Ale víte o tom, že maso může rakovinu léčit? Přesně to dělají lékaři z maďarské kliniky Paleomedicina pomocí svého terapeutického protokolu zvaného Paleo Ketogenní Dieta (PKD). A nezaleknou se ani autoimunitních a neurodegenerativních onemocnění. O PKD jsem si povídal s Monikou Komorášovou, transformativní koučkou a specialistkou na nízkosacharidové stravování, která je na PKD už víc než rok a ráda se podělila o své zkušenosti. Co to přesně je PKD? Co vlastně člověk na PDK jí? Jakou roli hrají bílkoviny a jakou tuky? Jak může vypadat talíř PKD strávníka? Čtěte dál.


Ahoj Moniko, ty jsi transformativní koučka a specialistka na nízkosacharidové stravování. Můžeš se nám představit a říct, jak ses dostala k tomu, co dnes děláš?

Díky za pozvání. Jak jsem se k tomu dostala? Nějak se mi věci v životě semlely takovým způsobem, že jsem se dostala do zdravotních problémů a chtěla jsem to řešit i na psychické úrovni. A nějakým způsobem se zase stalo, že se na mě lidi začali obracet. A to i díky tomu, že jsem změnila stravování a bylo na mně vidět, že ta moje choroba doslova dostala stopku.

Takto jsem se dostala k těmto dvěma na oko různým, ale ve skutečnosti propojeným věcem. Opravdu naše myšlenky ovlivňují zdraví, a naopak naše fyzické zdraví dokáže ovlivnit to mentální zdraví. Je to vzájemně propojené.

Můžeš nám říct, jaká byla tvá cesta různými styly stravování až k dnešnímu PKD?

Ta byla velmi klikatá. Když mi zjistili revmatoidní artritidu, což je autoimunitní onemocnění, tak jsem se nechtěla smířit s tím, že budu do smrti jíst léky. Lékař vám řekne: „Je to doživotní. Jiná cesta není. Budete muset užívat léky.“

S tím jsem se nechtěla smířit, a proto jsem navštěvovala různé léčitele, kupovala různé výživové doplňky, které byly zrovna na trhu moderní, nebo které mi někdo nabídnul nebo dokonce sama lékařka doporučila. V té době jsem měla lékařku, která mě dokonce sama poslala za léčitelem.

Nakonec jsem se dostala k lékařce, které dělala čínskou medicínu, a ta mi doporučila tzv. makrobiotickou stravu. Ta se skládala z konzumace vařených obilovin, (samozřejmě bezlepkových, protože už tehdy mi řekla, že mám problémy s lepkem), dále luštěnin a zeleniny. Ještě předtím jsem párkrát zkoušela vegetariánství. Po makrobiotice jsem přešla na SCD, což je vlastně typ nízkosacharidového stravování. To trvalo velmi krátce. Víc mi pak dával smysl Autoimunitní Protokol, kterého jsem se držela poměrné dlouho s tím, že později jsem zase zkoušela zařadit některé potraviny a přejít na tukový metabolismus. Čili co se týká makroživin jsem přešla na keto stravu. Ale moc mi to nepomáhalo. Ze začátku to bylo fajn, ale pozvolna zase začaly nastupovat různé problémy, a dokonce se začaly přidružovat nové, jako například reflux a nespavost.

Přitom jsem dělala přerušovaný půst i delší půsty (víc než 4 dny jsem nevydržela). Ale to ve mně vždycky vyvolávalo přílišný stres. Kdykoli jsem byla na půstu, měla jsem vysokou tepovou frekvenci, přicházela nespavost, bušení srdce. Bylo jasné, že toto pro mě není. Myslím si, že to bylo proto, že moje váha byla na spodní hranici únosného BMI, takže tělo nemělo žádný tuk, který by mohlo spalovat.

Můžeš nám povědět co to vlastně PKD je a pro koho je určené?

PDK je zkratka pro terapeutický protokol Paleo Ketogenní Dieta. Vznikla zásluhou maďarského lékařsko-vědeckého týmu se dvěma známými lékaři Csabou Tóthem a Zsófií Clemens. Csaba trpěl Crohnovou chorobou, nějakými srdečními potížemi, ekzémem a dalšími přidruženými problémy. Když se dozvěděl o paleo stravě, začal ji praktikovat a velmi se mu ulevilo. Protože byl lékař, jeho příbuzní a další a další lidé se na něj začali obracet. Brzy ale zjistil, že klasická paleo strava je nedostatečná při autoimunitních nebo chronických onemocněních. Po nějaké době se k jeho týmu připojila doktorka Zsófia Clemens, která se do té doby specializovala na léčbu dětí s epilepsií s pomocí ketogenní stravy. Šlo o klasickou ketogenní stravu, kde byly zahrnuté mléčné výrobky a další potraviny, které nedokázaly plně vyřešit problémy, na které se zaměřovala.

Spojením těchto dvou lidí, lékaře a vědkyně, vznikla paleo ketogenní strava. Paleo z pohledu surovin. Čili všechny suroviny, které se v paleolitu nevyskytovaly byly vyřazeny z této stravy. A ketogenní z pohledu podílu tuku ve stravě. Takže aby to fungovalo, člověk musí být v ketóze.

PDK má dvě podoby, jednu přísnou terapeutickou a druhou méně přísnou pro zdravé lidi nebo ty, kteří už jsou vyléčení. To znamená, že se zbaví léků. Zda už jsou vyléčení se dá otestovat testem na propustnost střeva. Pokud je tenké střevo v pořádku, můžou zařadit další potraviny. Tyto další potraviny jsou jen a jen zelenina, a to v podílu 30 %.

Já jím podle toho přísnějšího protokolu. Tam nejsou povoleny žádné rostliny ani výluhy z nich. Není tam zahrnuté žádné koření, ani mléčné výrobky, a dokonce ani přepuštěné máslo. Kromě toho se zde nejí drůbeží maso.

Zmínila jsi nějaký poměr bílkovin a tuků, aby člověk byl v ketóze. Můžeš nám říct, jaký je tento přesný poměr?

Poměr tuků a bílkovin, je 2:1. Je tam i doporučená denní dávka jídla pro muže a ženy vypočítaná na základě BMI. Tato konkrétní dávka je vždy vypočítána individuálně pro každého klienta na základě konzultace.

Proč ses pro PKD rozhodla ty sama?

Já ráda zkouším věci, které mi dávají smysl. Náhodou někdo do naší FB skupiny Protizápalové stravovanie vložil rozhovor Paula Saladina se Zsófií Clemens. Poslechla jsem si ho, nedalo mi to pokoj, tak jsem šla dál na jejich stránku Paleomedicina, prostudovala si jejich články, našla si další rozhovory se Sofií i Csabou a řekla si, že začnu.

Začala jsem bez konzultace s nimi, jen na základě informací na jejich stránkách. Protože mi to nefungovalo tak dobře, jak bych chtěla, požádala jsem o konzultaci, udělali jsme nějaké korekce, a pak to už vyšlo.

Říkáš, že ti to nejdřív nefungovalo. Takže jsi pomocí PKD chtěla řešit nějaký konkrétní problém?

Ano, jak jsem přešla na keto, trápila mě nespavost, měla jsem stále suché oči, začal mi reflux a neustále jsem měla zanícený jeden kloub. Čekala jsem, že když budu na PKD tři měsíce, všech těchto věcí s zbavím. Některých jsem se opravdu zbavila, ale například ten kloub na noze mě stále zlobil. Takž jsem si řekla, že už jsem vyhodila peníze za spoustu věcí, které mi nepomohly, tak už můžu zkusit i tu jednu konzultaci, i když dražší. Čili vsadila jsem na jednu kartu. A byla jsem ráda, že to vyšlo.

Kolikrát denně na PKD jíš?

Ze začátku to bylo třikrát denně, teď je to dvakrát denně a někdy mám pocit, že mi stačí i jedno jídlo denně a večer už nemám chuť jíst. Tato strava je natolik výživná, že člověka opravdu dokáže zasytit na celý den.

Jak konkrétně tvůj jídelníček vypadá?

Například včera jsem měla hovězí játra. Většinou si je dělám na grilu. Minutku je griluji z jedné strany, minutku z druhé a za chvilku to mám hotové. K tomu si nejčastěji dávám jako zdroj tuků hovězí škvarky. Té játry bylo málo, tak jsem přidala ještě kousek syrového hovězího masa. Někdy mám chuť na tepelně opracované maso, někdy na syrové, hlavně když je čerstvé. A večer jsem měla sulc, k tomu jedno vajíčko a dala jsem si na to lžíci vepřového sádla, protože nebyl tak mastný. Aby jídlo splnilo tukovou složku, tak bylo třeba přidat sádlo.

Teď jsi zmínila vajíčko, takže v té přísnější variantě PKD jsou povolená i vejce?

Ano, i vejce jsou povolené, ale vždy závisí na konkrétní diagnóze. Když s nimi máte konzultaci, tak vám řeknou, jestli je můžete nebo ne. Mně je povolili. Jednoduše se dá říct, že pokud člověk nebyl šest měsíců předem očkovaný, tak vejce jíst může.

Ale vždycky záleží na diagnóze. V Paleomedicině jsou specialisté na autoimunitní onemocnění, neurodegenerativní onemocnění a rakovinu. Takže je možné, že když člověk má třeba rakovinu konečníku, tak mu vejce nepovolí. Vždycky je třeba s nimi takové vážné diagnózy řešit konkrétně.

Není taková strava moc jednotvárná? Nechybí ti nějaké potraviny?

Jednotvárné to sice je. K tomu, aby člověk takto jedl je potřebná dostatečná motivace. Člověk kolem sebe neustále vidí, že všichni ostatní jí diametrálně jinak. Neříkám, jestli to je správně, ale prostě jinak.

Myslím si, že když na tuto stravu člověk naběhne, tělo se dokáže natolik resetovat, že už potom nemá chuť na ty další věci. Sama na sobě vidím, že třeba když si manžel dá banán, mně to nic neříká. Je to něco, co mě nedokáže zasytit a uspokojit moje potřeby. Ne moje chutě, ale moje biologické potřeby. Člověk se zřejmě tak přenastaví, že mu nedává smyl jíst něco, co mu doslova škodí.

Já, když jsem přešla na SCD nebo potom na autoimunitní protokol, jsem s tím nikdy neměla problém. Když mi v hlavě docvakne, že toto je něco, co mi škodí, tak se přece nebudu sama poškozovat, i kdyby mě okolí nebo dokonce i lékař mohli přesvědčovat o něčem jiném. Ale dokud to dostatečně dlouho nevyzkouším, nemůžu vědět, jak to funguje.

PKD talíř
Třeba takhle může vypadat PKD na talíří – sulc s vejcem, jazyk, škvarky.

Tak jaký je po roce na PKD tvůj výsledek? Funguje to?

Všechny ty problémy, co jsem měla, jsem během pár měsíců vyřešila. U zánětu palce zmizel otok, ale bolest při chůzí trvala. Už tam byla i trochu poškozená šlacha, takže tam byla potřeba trpělivost, aby se dostavil výsledek.

Nejde to hned. Nejsou to léky, které člověk zhltne a něco ho přestane bolet. Tohle je dlouhodobý proces, a kromě trpělivosti je třeba být i striktní. Například já jsem před tou konzultací pila i kávu a pak jsem se mohla divit, proč mi to nefunguje. Jakmile jsem ji vysadila, hned se to začalo měnit. U kávy jsem to měla podobně jako někdo s cigaretami. Věděla jsem, že mi dělá zle, ale neuměla jsem se jí zbavit. Na kávě jsem byla vysloveně závislá. Když jsem mluvila s doktorkou Zsófií Clemens, řekla mi, že káva není dobrá na klouby. Tahle jediná věta mi docvakla v hlavě a od té doby jsem kávu do úst nedala. Do té doby jsem se pár měsíců trápila, několikrát jsem zkoušela kávu na týden dát pryč, pak jsem se k ní zase vrátila, a tak to šlo jako na houpačce.

Až když to člověk vyzkouší bez té kávy a vidí tu zpětnou vazbu, tak pak může říct, že ta káva (anebo cokoli jiného) mu nedělá dobře. Ale dokud to ve stravě pořád má, nemůže říct, že mu to nic nedělá.

Musíš něco počítat, vážit suroviny a podobně?

Ze začátku ano, aby člověk věděl, kolik jídla mu stačí. Pak už je to fakt jednoduché.

Jí se, když je hlad. Jí se do sytosti. Konzumace tuků a masa v poměru 2:1 vypadá na talíři tak, že když mám například 120 gramů nějakého suššího masa nebo jater, přidám si 40 gramů tuku (120/3). Pokud nechci nic vážit, vizuálně si maso rozdělím na 3 části a k tomu přidám jednu část nějakého tuku.

Ještě bych dodala, že PKD není klasická carnivore strava bez mléčných výrobků, protože tady je i důraz na konzumaci vnitřností, kdy je dokonce dané kolik jich člověk týdně musí sníst. Játra jsou doslova vitamínová bomba a k nim je třeba jíst i mozek a kostní dřeň.

Plánuješ někdy přestoupit na ten mírnější PKD protokol nebo dokonce úplně vystoupit z PKD? Jak to teď máš?

Zatím jsem s PKD spokojená, takže zatím neplánuji. Jediné, co teď plánuji, je udělat si test na propustnost střeva. Dokud má člověk symptomy, které jsem měla, jako je zánět, autoimunitní onemocnění, problémy se střevy, reflux a další potíže, tak si test dělat nemusí, protože je jasné, že má propustné střevo. Teď, po roce na PKD chci vědět, jak na to jsem. Jen pro zajímavost.

Kdybys mohla dát lidem jednu radu pro lepší zdraví, co by to bylo?

Pokud jsou to lidé, kteří doteď vůbec neřešili stravu, minimálně by se měli zamyslet nad tím, kolik chemie do sebe během dne dostanou. Takže v první řadě by se měli zaměřit na skutečné potraviny. Jejich nákupem pomůžou sobě, ale i zdravějšímu zemědělství a celkově trhu. Domácí potraviny, maso z domácího chovu atd. Tím podpoří domácí zdravou výrobu místo dovozu výrobků, které nemají žádnou výživovou hodnotu. Začít takto jednoduše a když budou mít hlubší zájem, pokračovat sbírání dalších vědomostí.

Když má člověk vážnější chorobu nebo zdravotní problémy, určitě se obrátit na odborníka na stravování. To, že člověk užívá nějaké léky, neznamená, že zůstane jen u těch jedněch. Vždycky se na to nabalí další chemie a další zdravotní problémy.

Kde můžou lidé sledovat tvoji práci?

Nejaktuálnější informace mám na své stránce www.monikakomorasova.sk. Další informace sdílím ve Facebook skupině Protizápalové stravovanie, a co se týká PKD, tak na Instagram profilu vyzivamasozravca. Pak mám ještě Facebook stránku Cítím sa skvele, která je trošku širšího zaměření, protože tu jsem vytvořila ještě v době, kdy jsem byla na makrobiotice. Začala jsem permakulturním pěstováním v souladu s přírodou, pak přišla strava, později domácnost bez chemie a domácnost bez odpadu.

Můj nejnovější počin je kniha Zeleninové přílohy, kterou už je v prodeji. Tato kniha je pomůckou pro lidi, kteří přechází na jakýkoli nízkosacharidový styl stravování.

Moc Ti děkuji za rozhovor a budu se těšit třeba na nějaký příští.

Budu ráda, možná si popovídáme třeba o propustném střevě a jak dopadly výsledky mého testu. Díky za rozhovor.


Chcete bez každodenního cvičení, diet, pilulek a koktejlů shodit přebytečná kila, přestat bojovat s jídlem a začít si užívat spoustu energie a pevnější zdraví? Zarezervujte si zdarma nezávazný 30minutový hovor, kde zjistíte, jak vám s tím jako kouč pomůžu.

Pokud zrovna nehledáte kouče, ale sami na sobě chcete zapracovat a cítit se líp, zkuste 21denní výzvu, ať v tom nejste úplně sami.

Mirek Kec
Jsem nadšený vyznavač Primal životního stylu, zapálený kuchař amatér a certifikovaný Primal Health Coach. Mým cílem je šířit informace o tomto jednoduchém a zdravém životním stylu, díky kterému můžeme předcházet a někdy i zvrátit spoustu neduhů dnešní doby jako je např. nadváha, chronická únava, cukrovka typu 2, výkyvy nálad nebo zažívací potíže.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Podporujeme:
  • Kategorie
  • Chcete dostávat upozornění na nové články e-mailem?

    Nechte mi svůj e-mail a jednou měsíčně dostanete upozornění na novinky na blogu. Jako malé poděkovaní vám pošlu 5dílný e-mailový kurz o tucích a cholesterolu, kde se dozvíte, proč jsou živočisné tuky zdravé, proč se nemusíte bát cholesterolu a další.

  • Nejnovější příspěvky