Chcete se podílet na blogu? Napište mi.

Recenze: Animal Moves (zvířecí pohyby)

Cvičíte? Doma, v posilovně, ve fitku, jezdíte na kole, plavete, chodíte na procházky, děláte jógu, hrajete fotbal, volejbal nebo nějaký bojový sport? Předpokládám, že se snažíte aktivně hýbat a z předchozího výčtu na vás alespoň něco sedělo. Občas ale hledáme změnu, něco nového, co by nás mohlo bavit. Já jsem takhle nedávno narazil na novou knihu Darryla Edwardse se zajímavým názvem Animal Moves. Kniha teprve nedávno vyšla v anglickém originále, ale možná se časem dočkáme i českého překladu.

Pokud jste ještě o Darrylovi neslyšeli, doporučuji podívat se na jeho stránky www.primalplay.com. Žije v Londýně, kde pořádá kurzy pro zájemce o pohyb zábavnou formou. Snaží se lidem ukázat, že cvičení nemusí být jenom série nudných pohybů s tím, že jakmile si to své odcvičíme, máme radost, že jsme to dokázali. Místo toho bychom si měli užívat každou minutu pohybu. Geniálně jednoduchá myšlenka, až se skoro divím, že podobných iniciativ není víc. Dokážu si představit, že tohle skvěle funguje na Darrylových workshopech (často se konají někde v parku), kde se účastníci navzájem nosí na zádech, lozí po stromech, hrají zábavné hry, a přitom se pořádně zapotí. Ve skupince podobně naladěných lidí, kteří si takovou akci přijdou užít, musí panovat super atmosféra (upřímně, někdy bych si podobný workshop chtěl zažít). Když si ale chcete sami zacvičit (třeba doma) a ještě si to užít, možná se zapotíte, než vymyslíte, jak to udělat. Knížka Animal Moves nabízí inspiraci pro domácí trénink (nemusíte být zavření doma, klidně běžte na zahradu) relativně zábavnou formou. Mottem knihy je „Trénujte jako zvířata, abyste se hýbali jako lidi.“ Myslím, že to sedí perfektně.

Kniha je psána velmi věcně a stručně. Dozvíte se spoustu informací bez zbytečné omáčky okolo. Autor text prokládá zajímavými výsledky různých studií souvisejících s pohybem a jeho vlivem na celkové zdraví. Jde o tenkou knížku, která má kolem 180 stran, z čehož polovina je věnována popisu konkrétních zvířecích pohybů (a poloh), doprovázených spoustou fotek.

Ve stručném úvodu se dozvíte něco o pozitivním vlivu pohybu na zdraví, jak moc bychom se měli hýbat a naopak, jak málo se většina z nás dnes pohybuje, i něco o tom, jak pohyb ovlivňuje náladu a mentální výkonnost. Také si stanovíte výchozí úroveň své výkonnosti (začátečník, středně pokročilý, pokročilý).

V další části se dočtete o cvičebním programu, který kniha předkládá. Nejdřív se seznámíte s různými druhy pohybu, na které se kniha zaměřuje. Jsou to pohyby rozvíjející rovnováhu, sílu, držení těla, rozsah pohybu, dechová cvičení, intervalová cvičení o vysoké intenzitě a odpočinkové herní dny. Pak už následuje čtyř týdenní plán, kdy každý den věnujete určitému druhu pohybu. Pro každý z 28 dní tohoto plánu dostanete přesné instrukce, co cvičit. V závislosti na zvolené úrovni pokročilosti cvičením strávíte něco mezi 15-30 minutami denně. Nebudete potřebovat žádné speciální vybavení jako např. činky, gumy atd. Za celé 4 týdny budete pouze párkrát používat závaží a v takovém případě Darryl navrhuje použít batoh, který naplníte knihami nebo časopisy – jednoduché a elegantní řešení. Bez čeho se asi neobejdete u intervalových tréninků budou stopky pro intervalový trénink. Pokud máte chytrý telefon, určitě v obchodě najdete spoustu vhodných aplikací zdarma např. pro Tabata trénink. V knize je popsáno přes 40 pohybů a poloh inspirovaných většinou zvířaty (pro několik málo pohybů byli inspirací číšník, farmář nebo nemluvně). Některé jsou jednoduché a u některých se zapotí i zkušení borci (třeba takové štíří kliky). Budete chodit jako medvěd, varan, kachna, krab, opice, skákat jako klokan nebo blecha nebo třeba hopsat jako králík a mnoho dalších.

Mně osobně se kniha moc líbila a 28denní program jsem si napoprvé užil (úroveň středně pokročilý). Při cvičení se ke mně párkrát připojila i naše šestiletá dcera a skákání jako klokan nebo poskakování jako opice se jí moc líbilo. Takže se nemusíte bát do cvičení zapojit i děti. Přiznám se, že jsem necvičil úplně každý den, takže místo 28 dní mi to trvalo něco málo přes 30. Do pár dní se chystám začít program ještě jednou, tentokrát na úrovni pro pokročilé. Jestli vás kniha zaujala a rozhodnete se do programu pustit, určitě napište, jak se vám líbil.

Pro úplnost dodám, že kniha je vlastně takovou offline verzí této 30-denní online výzvy.

Rádi byste přešli na Primal životní styl hledáte podporu? Zarezervujte si nezávazný 30 minutový hovor, kde zjistíte, jak vám můžu jako kouč pomoct.

Mirek Kec
Jsem nadšený vyznavač Primal životního stylu, zapálený kuchař amatér a certifikovaný Primal Health Coach. Mým cílem je šířit informace o tomto jednoduchém a zdravém životním stylu, díky kterému můžeme předcházet a někdy i zvrátit spoustu neduhů dnešní doby jako je např. nadváha, chronická únava, cukrovka typu 2, výkyvy nálad nebo zažívací potíže.