Chcete se podílet na blogu? Napište mi.

Recenze: The Dental Diet (strava pro zuby)

Kniha Dental Diet

Dnes najdete hromadu knih o různých zdravotních dietách, ale dieta pro zuby? To tu ještě nebylo. V knize The Dental Diet od australského zubaře Stevena Lina se dozvíte, že zdraví zubů zrcadlí celkové zdraví těla. Zjistíte, jak můžete změnou stravy a dýchacích návyků zlepšit zdraví úst a celého těla.  A v neposlední řadě dostanete i praktický návod, jak se změnou jídelníčku začít. Je to i skvělý návod pro rodiče, kteří pro své děti chtějí správně vyvinuté čelisti, aby nemusely nosit rovnátka ani podstupovat nepříjemné operace.

Že vám zubař poradí, jak se stravovat, abyste už k němu mohli chodit jen na preventivní prohlídky a v ordinaci trávit jen pár minut, může působit zvláštně. Ale přesně o tohle by se dobrý lékař měl snažit. V dnešní recenzi se dozvíte vše podstatné o této neobyčejné knize.

O Autorovi

Doktor Steven Lin je australský zubař, který se dlouhé roky po vystudování a založení vlastní praxe věnoval rutinním zákrokům na svých pacientech. A byl v tom opravdu dobrý, takže dokázal opravit desítky zubů denně. Ale ať dělal, co dělal, lavina pacientů, kteří se valili do jeho ordinace, nepolevovala. Časem si uvědomil, že klasický přístup k zubní medicíně, který se na škole naučil – opravit poškozené zuby – nedělá nic pro to, aby odstranil příčinu zkažených zubů.

Tento pocit marnosti vedl k tomu, že se doktor Lin rozhodl aspoň na čas zubařinu pověsit na hřebíček, dát si pauzu a rozmýšlet, jak dál naložit se životem. A tak se vydal na cesty po Evropě a po měsících strávených cestováním dorazil až do Turecka. Tam si jedno odpoledne v malé knihovničce hostelu, kde zrovna bydlel, hřbetu nějaké knihy, kterou napsal zubař. Jednalo se o knihu Výživa a fyzická degenerace od amerického zubaře Westona Price (jednou napíšu recenzi i této výjimečné knihy). Ke svému překvapení doktor Lin zjistil, že W. A. Price už před 70 lety řešil ty samé problémy se svými pacienty, což ho dovedlo ke zkoumání vlivu stravy na zdraví zubů. Kniha u Stevena zažehla nový zájem o zkoumání vlivu stravy na zdraví nejen zubů, sám na sobě si vyzkoušel, jak obrovský vliv na celkové zdraví má a letech výzkumu sepsal tuto knihu.

Dnes své pacienty posílá domů nejen s datem příští prohlídky, ale hlavně vyzbrojené informacemi o stravě, díky které budou (nejen) jejich zuby zdravé a návštěvy zubní ordinace se pro ně stane rutinní záležitost na pár minut.

Obsah a struktura

V knize najdete 11 kapitol rozčleněných do 3 hlavních částí. Pojďme se na jednotlivé kapitoly podívat podrobněji.

Část 1: Pravda ve vašich zubech

První část knihy obsahuje 6 kapitol a tvoří skoro polovinu knihy.

V kapitole nazvané Proč na vašich ústech záleží zjistíte, že zdraví zubů odráží zdraví celého těla a vnímat ústa odděleně od zbytku těla, jak to dělají moderní konvenční zubaři, by byla chyba. Zdraví začíná v ústech a jídlo má obrovský vliv na naše celkové zdraví. Z pohledu zubaře ovlivňuje výběr potravin to, jak se vyvinou čelisti a dýchací cesty. Moderní strava založená na ultra zpracovaných potravinách pak stojí za záplavou chronických onemocnění, jako je cukrovka typu 2, obezita, srdeční choroby, zažívací potíže a nejrůznější autoimunitní onemocnění.

Další kapitola s názvem Chybějící kousky moderní stravy shrnuje příběh Westona A. Price, jeho výzkum posledních zbytků tradičních kultur po celém světě a jeho nejzásadnější objevy. Ať už to byli izolované skupiny horalů vysoko ve Švýcarských Alpách, Inuité za polárním kruhem, afričtí Masajové nebo domorodí Austrálci, všichni tito lidé měli jedno společné. Doku se drželi své tradiční stravy, měli téměř dokonalé zuby a perfektně vyvinuté zubní oblouky. A to většina z nich nikdy ani neslyšela o zubním kartáčku. Jakmile přešli na zpracované moderní potraviny, zuby se rychle začaly kazit.

DentalDiet domorodci
Původní fotky doktora Price z Afriky. Nahoře jsou ti s tradiční stravou, dole ti, kteří přešli na západní stravu.

Třetí kapitola má název Prastará moudrost v našich zubech. V úvodu zjistíte, proč je špatný moderní přístup k extrakci zubů modrosti a nasazování rovnátek čistě jako kosmetického úkonu bez zkoumání příčin. A jak správná strava může obojímu předejít. Následuje exkurze do historie, která objasní, jak se vyvíjely naše čelisti, a jak moc je pomáhala formovat strava.

Dozvíte se, třeba i to, že křivými zuby začali lidé trpět až před 200-300 lety během průmyslové revoluce, kdy tradiční základní potraviny začaly nahrazovat moderní měkké zpracované potraviny.

Zjistíte, že nesprávný vývoj čelistí (v důsledku chybějících živin a nedostatku fyzické stimulace) vede k nesprávném vývoji dýchacích cest, což může způsobovat problémy s dýcháním, chrápání, skřípání zuby ve spánku, spánkovou apnoe, a dokonce i ADHD. Doktor Lin tu nabízí i pár jednoduchých cvičení pro zlepšení dýchacích návyků.

DentalDiet - vývoj obličeje
Nedostatečný vývoj čelistí u dětí (v důsledku nedostatku živin) vede k nesprávné funkci dýchacích cest.

Čtvrtá kapitola nazvaná Záhada chybějícího vitaminu odhaluje, proč někteří lidi trpí zubním kazem, přestože si zuby čistí předpisově a jiní o kartáček ani nezavadí a chrup mají bez kazů. Dozvíte se, z čeho se vlastně zub skládá, jak se umí sám hojit a jaké živiny k tomu potřebuje. Najdete tu i podrobný popis vitamínů D, K2, A a vápníku a jejich vzájemného působení, které vede ke správnému vývoji zubů a kostí. Když některé z těchto živin ve stravě chybí může to naopak vést ke slabým zubům a kostem a usazování vápníku v měkkých tkáních, kam nepatří.

V páté kapitole s názvem Řeč bakterií se dozvíte, proč nám škodí dnešní posedlost sterilním prostředím. Bakterie jsou naší součástí, a i v ústech hrají důležitou roli. Některé nám pomáhají, jiné škodí, ale obě skupiny s námi pořád žijí. Vtip je v tom, jak obě skupiny udržet v rovnováze, aby se ty škodlivé nepřemnožily. Tady se dočtete, jak jsme se postupně dopracovali k tomuto důležitému poznání. Zjistíte, jak se od dob průmyslové revoluce s objevem bílé mouky a rafinovaného cukru drasticky snížila rozmanitost bakterií v našich ústech. A že změny v ústním mikrobiomu se promítají i do mikrobiomu ve střevech. Dozvíte se o spojitosti mezi stavem mikrobiomu a krvácejícími dásněmi, zažívacími potížemi i autoimunitními chorobami. A dostanete i praktické tipy pro doplňování mikrobiomu z potravin a jeho udržování v dobré formě pomocí půstů, zvládání stresu, spánkem, cvičením i tím, že se občas umažete a nebudete to přehánět s dezinfekcí.

První část knihy uzavírá kapitola nazvaná Není to genetické. Dozvíte se v ní, jak funguje naše DNA a proč naše geny nediktují náš osud. Velkou roli v tom hraje epigenetika, která říká že to, zda se určité geny projeví nebo ne z velké části ovlivňují vlivy okolí, mezi které z velké části patří strava.

Z příběhu tzv. Pottengerových koček zjistíte, že špatná strava může během pár generací vést k fatálním důsledkům. Ale zároveň, že kvalitní jídlo může vést k lepšímu zdraví potomků, než jaké měli jejich rodiče. Zjistíte, co je to tzv. babiččin efekt nebo jak může jídlo a dýchání rovnat vaše zuby. A dostanete i pár jednouchých tipů, jak díky potravinám podpořit zdravé vyjádření svých genů. Konkrétně je to:

1. Jezte přirozeně pěstované bio potraviny.
  2. Jezte místní potraviny.
  3. Jezte sezónně.
DentalDiet Pottengerovy kočky
Infografika k tzv. Pottengerovým kočkám. Už během 4 generací nevhodné stravy kočky nebyly schopné rozmnožování.

Část 2: Jak moderní strava zničila naše zdraví

Rozsahem jde o nejmenší část knihy, obsahující pouze dvě kapitoly. V úvodu doktor Lin píše, že dnes jsme obklopeni potravinami, které jen stěží připomínají to, co lidé jedli po tisíce let. A podotýká, že pro spoustu lidí je těžší vyhnout se nezdravému jídlu než si nechat zaplombovat zub, nechat si vyrobit rovnátka nebo vytáhnout zuby moudrosti.

Název sedmé kapitoly bych přeložil jako Proč jste nemocní kvůli jídlu, co máte na talíři. V jejím úvodu se dozvíte o zarážející změně vtahu k našemu jídlu. A donedávna bylo pro naše předky jídlo velmi důležité a do určité míry vzácné. Dnes ho vidíme přinejlepším jen jako způsob, jak zahnat hlad a vůbec nepřemýšlíme nad tím, jaký vliv může mít na naše zdraví.

Velký prostor tu autor věnuje moderním potravinám, které nám často škodí. Dočtete se tu o rizicích cukru, obilí, rostlinných olejů, pasterizovaných a homogenizovaných mléčných výrobků, kukuřice a sóji.

Zjistíte i jak velké můžou být rozdíly v obsahu živin mezi konvenčně pěstovanými/chovanými potravinami a těmi produkovanými správnými postupy. A dočtete se i proč je lepší jíst potraviny založené na základních surovinách než moderní vysoce zpracované potraviny. Najdete tu i pár odstavců o tradičních metodách přípravy potravin včetně fermentování nebo přípravy vývarů.

DentalDiet cukr v jídle
V potravinách, které většina lidí považuje za zdravé, se skrývá nemalé množství cukru.

Osmá kapitola s názvem Od nízkotučné stravy k cholesterolu se věnuje tukům, cholesterolu a lipoproteinům. Dočtete se v ní, jak důležitou roli pro naše tělo hrají tuky (včetně nasycených) a cholesterol a jak ve světě začal strmě růst výskyt nadváhy společně se zavedením trendu nízkotučné stravy. Doktor Lin tu rozbíjí i 5 nejčastějších mýtů o tuku a jeho vlivu na zdraví. Uvádí na pravou míru informace o středomořské stravě, která je na rozdíl od představy líčené v časopisech plná živočišných tuků.

Dozvíte se tu jak důležité role hraje tuk v časem těle, co jsou to lipoproteiny, jak je to s „dobrým“ a „špatným“ cholesterolem. I jak nízkotučná strava nakonec vede k nabírání tělesného tuku, onemocněním dásní, cukrovce a inzulínové rezistence, a to dokonce i u (stále mladších) dětí.

Část 3: Výživa zubů – jak jíst pro zdravá ústa, tělo a mysl

Poslední část knihy je hodně praktická. V kapitole Jak jíst, aby byla návštěva zubaře procházka růžovým sadem Steven nabízí 4 principy zdravé stravy pro zuby. Jsou to:

1. Udržujte čelisti, obličej a dýchací cesty zdravé a silné. To znamená jíst tuhé potraviny, které vyžadují žvýkání. Dále zdravé dýchání nosem se správným umístěním jazyka v ústech.
  2. Dejte ústům živiny, které potřebují (s důrazem na rovnováhu vápníku a vitamíny rozpustné v tucích). Abyste získali dostatek vitamínu D, A a K2, jezte živočišné potraviny jako jsou játra, tučné ryby a sýry, vejce, olej z tresčích jater, maso a mléko od přežvýkavců chovaných na pastvě.
  3. Udržujte mikrobiom vyvážený a rozmanitý. Tím, že budete jíst probiotika ve formě fermentovaných potravin a prebiotika, jejichž zdroj doktor Lin vidí hlavně ve vláknině.
  4. Jezte potraviny, co vysílají zdravé epigenetické signály. Abyste maximálně podpořili vyjádření zdravých genů, Steven doporučuje jíst živočišné potraviny ze zvířat, která byla chována tím nejpřirozenějším způsobem (krávy na volné pastvě, slepice z volného výběhu, ryby z otevřeného moře apod.) a rostliny vypěstované lokálně a sezónně bez pesticidů a jiných -cidů.

Dál tu najdete výčet podpůrných živin, mezi které doktor Lin počítá vápník, tuk a cholesterol, magnézium, zinek a želatinu. O všech zjistíte, k čemu je potřebujeme, a ze kterých potravin je nejlépe získat.

Jak na to ve 3 krocích

Závěr kapitoly tvoří tříbodový program pro zavedení stravy pro zdravé zuby. Hodně se překrývá s primal stravováním. Jak na to?

1. Krok 1: ODSTRAŇTE z jídelníčku rafinované rostlinné oleje, bílou mouku a přidaný cukr.
  2. Krok 2: POSTAVTE jídelníček na potravinách bohatých na vitamíny A, D a K2, kvalitní tuky a na podpůrné živiny (viz výše).
  3. Krok 3: najděte ROVNOVÁHU pro svůj mikrobiom tím, že budete jíst potraviny obsahující probiotika a prebiotika.

Jednoduchý tip pro lepší trávení – pokud jsme ve stresu (převládá sympatický nervový systém), tělo soustředí zdroje hlavně do funkcí, které zajistí okamžité přežití, a potlačuje pro okamžité přežití méně důležité funkce včetně trávení. Proto je dobré jíst, když nejsme ve stresu. To se ale někdy líp řekne, než udělá. Jednoduchá metoda, jak přepnout ze sympatického na parasympatický systém (podporuje odpočinek a trávení) je pomocí dechového cvičení.
Doktor Lin proto doporučuje před jídlem následující: před každým jídlem udělejte 5 hlubokých, pomalých nádechů nosem. Nadechujte se 3 sekundy a vydechujte 4 až 5 sekund. Přepnete tím na parasympatický nervový systém a líp budete trávit živiny z jídla.

V posledních dvou kapitolách najdete potravinovou pyramidu diety pro zuby a 40denní jídelníček s hromadou receptů.

Chcete si přečíst podrobnější výpisky z jednotlivých kapitol? Mrkněte do naší FB skupiny Primal Život na #dentaldiet.

DentalDiet pyramida
Grafické znázornění stravy pro zdravé zuby

Hodnocení

Kapitoly jsou dlouhé tak akorát, aby se daly přelouskat během delšího dýchánku s kávou nebo čajem. Maximálně během dvou.

Doktor Lin zvolil jazyk srozumitelný pro laika, a když už použije nějaký odborný termín, vždycky ho čtenáři náležitě vysvětlí. Ve všech kapitolách najdete zajímavé ilustrace k tématu, různé seznamy a přehledy, popřípadě tabulky nebo kratší bloky se zajímavými fakty, které rozbíjí jednolitý text a přispívají k lepší čitelnosti.

Kromě zajímavých ilustrací potěšily i krátké praktické rady třeba pro lepší dýchání, zklidnění se před jídlem nebo různá cvičení na posílení jazyka a svalů čelistí.

Kniha se mi díky jednoduchému jazyku i skvělému grafickému zpracování četla velmi dobře a z tohoto pohledu ji nemám co vytknout.

Co se týká obsahu, budu zase hlavně chválit. Pokud jste se dosud snažili jíst „zdravě“ podle trendů posledních několika dekád (čili pozor na cholesterol, nepřehánět to s tuky, hodně celozrnných potravin, zeleniny a ovoce, jíst pravidelně atd.), zůstane asi v úžasu od první stránky až do poslední. Jestli už vám nejsou cizí principy paleo, primal, lowcarb nebo jiných nízkosacharidových stravovacích stylů, spousta témat pro vás bude spíš opakování něčeho, co jste už slyšeli jinde.

Co asi bude nové pro 99,9 % čtenářů bude objasnění spojitosti mezi stravou a jejím vlivem na vývoj čelistí, zubů, úst a všeho kolem.

Mně osobně se hodně líbilo srozumitelné vysvětlení nádherného koncertu vitamínů D, A a K2 společně s vápníkem při budování silných a zdravých zubů a kostí.

Co ta vláknina?

Jediné, co jsem v knize skousával trochu hůř byly pasáže o důležitosti vlákniny pro zdravý mikrobiom. Doktor Lin je na jednu stranu naprosto přesvědčený, že hodně vlákniny potřebujeme pro pevné zdraví, ale obratem k tomu dodává, že teprve začínáme poznávat, jak vláknina mikrobiom vlastně ovlivňuje. Faktem je, že dnes stále víc a víc lidí nejí vůbec žádnou vlákninu (např. vyznavači carnivore a PKD stravy) a minimálně na první pohled si užívají pevné (někteří už desítky let). Spoustě z nich přitom vláknina vyloženě škodila. Proto mi to plošné doporučování potravin bohatých na vlákninu trochu vadilo. Ale můj celkový velmi dobrý pocit z této knihy to nezměnilo.

Zdraví na vidličce

Hlavní myšlenkou celé knihy je ukázat, že každým soustem přispíváte nebo škodíte svému zdraví. Od zubů až po poslední buňku v těle. Tím pádem vlastní zdraví máte ve svých rukou. A mnohem lepší než řešit kolik jídla jíst, je ptát se, jaké jídlo jíst. Množství už se pak vyřeší samo.

Kromě všech zubařů bych tuto knihu doporučil každému, kdo chce mít pěkný úsměv a pevné zdraví.

Chcete být jednoduše zdravější, zbavit se kil navíc a získali hromadu energie?
Nebojte se říct si o pomoc.

Rád vám pomůžu na vaší jedinečné cestě ke zdraví a pohodě. Nemusí to být žádná velká věda, dřina a odříkání. Jde to i jednoduše.
Chce to jen správné informace a parťáka, který vás vyslechne, podpoří a poradí, když bude potřeba.
Zarezervujte si zdarma nezávazný 30minutový hovor, kde zjistíte, jak vám jako váš kouč můžu pomoct.
Nebo si sami zkuste, jak skvěle se můžete cítit už za pár týdnů v rámci 21denní výzvy.

Mirek Kec
Jsem nadšený vyznavač Primal životního stylu, zapálený kuchař amatér a certifikovaný Primal Health Coach. Mým cílem je šířit informace o tomto jednoduchém a zdravém životním stylu, díky kterému můžeme předcházet a někdy i zvrátit spoustu neduhů dnešní doby jako je např. nadváha, chronická únava, cukrovka typu 2, výkyvy nálad nebo zažívací potíže.