Chcete se podílet na blogu? Napište mi.

Zelňáky

Zelnňáky

Chybí vám na primal stravě bramboráky? Zkuste tyto vynikající rychlé zelňáky a dost možná, že na bramboráky už si ani nevzpomenete.

Kysané zelí je tradiční zdroj vitamínů a probiotik od podzimu až do jara. Škopek se zelím kdysi stával skoro v každém domě a v sezóně jste mohli z chodby slyšet typické bublání, když zelí začalo kvasit.

Taky jste šlapali zelí do škopku, když jste byli malí? U nás se vždycky sešla celá rodina u babičky, dospělí krájeli a krouhali a my děti jsme se střídali ve šlapání. Asi to mělo něco do sebe, protože ty chvíle si pamatuji dodnes. A zelí pak bylo dost pro všechny zúčastněné na celou zimu.

Proč jíst kysané zelí

Kysanému zelí je přisuzována velká spousta zdravotních přínosů. Například server healthline.com uvádí následující:

  • Obsahuje dost vitamínů a minerálů v dobře stravitelné formě.
  • Zlepšuje zažívání, protože je skvělým zdrojem probiotik.
  • Posiluje imunitu.
  • Může pomáhat při hubnutí.
  • Pomáhá snižovat stres a podporuje zdraví mozku.
  • Může snižovat riziko některých druhů rakoviny.
  • Může přispívat ke zdraví srdce.
  • Přispívá ke zdravějším kostem.

Díky většímu zájmu o zdravější stravování si víc a víc lidí doma vyrábí nejen kysané zelí ale i nejrůznější druhy kvašené zeleniny.

Domácí zelí je samozřejmě ta nejlepší volba, ale jestli k jeho výrobě nemáte podmínky, nezoufejte. Kysané zelí dnes koupíte snad v každém obchůdku s potravinami. Jen si dejte pozor, abyste kupovali zelí nepasterizované, bez konzervantů a bez přidaného cukru.

Když jsme zrovna neměli domácí, osvědčilo se mi Otické zelí. Máte vyzkoušené dobré kysané zelí od jiného výrobce? Napište prosím do komentářů.

Z kysaného zelí se dá vykouzlit spousta dobrých jídel. Třeba jednoduchý zelný salát jako příloha k masu, kdy k zelí přidáte jen nakrájenou cibulku a olej. Kysané zelí výborně poslouží i jako podklad pod pečené kuře. Nebo jím můžete nahradit brambory v plackách a vzniknou tyto výborné zelňáky.

Proč solamyl?

Možná vás v primal receptu překvapí solamyl, což je čistý bramborový škrob. To je jediný škrob, který poslední dobou používám do pečení.

Na rozdíl od obilné mouky neobsahuje lektiny a fytáty. Navíc obsahuje i tzv. rezistentní škrob, který snižuje inzulínovou rezistenci. V receptu jsou ho maximálně 2 lžíce a zelňáky s ním drží líp pohromadě a možná jsou o malinko křupavější.

Samozřejmě, pořád je to čistý škrob, takže bohatý zdroj sacharidů. Pokud se z nějakého důvodu vyhýbáte všem sacharidům jako čert kříži, můžete solamyl vynechat. Zelňáky budou o trošku křehčí, ale díky sýru a vejci pořád budou držet pohromadě. Mně osobně ty dvě lžíce na půl kila zelí nevadí.

Přiznám se, že tento recept není z mojí hlavy, ale přišla s ním klienta Gabka. Na koučování je krásné, že i já se od svých klientů spoustu věcí naučím. Díky Gábi.

Zelňáky

Chybí vám na primal stravě bramboráky? Zkuste tyto zelňáky a dost možná, že na bramboráky už si ani nevzpomenete.

Typ jídla Hlavní chod
Doba přípravy 10 minutes
Doba vaření 15 minutes
Počet porcí 4 placky

Suroviny

  • 500 gramů kysané zelí bez nálevu
  • 200 gramů tvrdý sýr
  • 3 Vejce
  • 10 dkg kvalitní uzeniny
  • 1-2 lžíce solamyl (volitelně)
  • Sůl
  • Pepř
  • Drcený kmín
  • Majoránka
  • Sádlo na smažení

Postup

  1. Ze zelí vymačkejte nálev a překrájejte ho na menší kousky. Vložte ho do mísy.

  2. Přidejte na kostičky nakrájenou uzeninu, vejce, strouhaný sýr (může být nahrubo i najemno), a pokud chcete, aby zelňáky víc držely pohromadě a byly křupavější, přidejte i solamyl.

  3. Dobře promíchejte, dochuťte kořením a smažte na pánvi vymazané sádlem.

A ještě pár motivačních fotek.

Chutnalo vám? Zkoušeli jste recept nějak upravovat? Napište do komentářů.


Chcete bez každodenního cvičení, diet, pilulek a koktejlů shodit přebytečná kila, přestat bojovat s jídlem a začít si užívat spoustu energie a pevnější zdraví? Je to jednodušší, než si myslíte. Zarezervujte si zdarma nezávazný 30minutový hovor, kde zjistíte, jak vám s tím jako váš kouč pomůžu.

Pokud zrovna nehledáte kouče, ale sami na sobě chcete zapracovat a cítit se líp, zkuste 21denní výzvu (pořád je ZDARMA).

Mirek Kec
Jsem nadšený vyznavač Primal životního stylu, zapálený kuchař amatér a certifikovaný Primal Health Coach. Mým cílem je šířit informace o tomto jednoduchém a zdravém životním stylu, díky kterému můžeme předcházet a někdy i zvrátit spoustu neduhů dnešní doby jako je např. nadváha, chronická únava, cukrovka typu 2, výkyvy nálad nebo zažívací potíže.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Hodnocení receptu




Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Podporujeme:
  • Kategorie
  • Chcete dostávat upozornění na nové články e-mailem?

    Nechte mi svůj e-mail a jednou měsíčně dostanete upozornění na novinky na blogu. Jako malé poděkovaní vám pošlu 5dílný e-mailový kurz o tucích a cholesterolu, kde se dozvíte, proč jsou živočisné tuky zdravé, proč se nemusíte bát cholesterolu a další.

  • Nejnovější příspěvky