Chcete se podílet na blogu? Napište mi.

Jak se z koronaviru nezbláznit

rouška domácí

Počítám, že v posledních dnech už jste o koronaviru slyšeli nebo četli všechny dostupné informace. Valí se na nás z televize, z rádia, z internetu. To poslední, co potřebujete, jsou další statistiky a grafy o počtu nemocných a obětí. Dnes se s vámi podělím o svůj pohled na celou situaci a přidám pár tipů, jak se s ní vypořádat.

Srovnat si to v hlavě

Situace je zlá a lidi kvůli nemoci, kterou tento nový vir způsobuje, budou umírat. Naštěstí, v době, kdy tento článek píšu, u nás ještě nemáme žádnou oběť i přes počet potvrzených případů, který se šplhá k číslu 500.

Ale zkuste to brát racionálně. Podle různých odhadů se v nadcházejících měsících s tímto virem bude potýkat něco mezi 20 a 80 procenty světové populace. Takže je velká pravděpodobnost, že většina z nás se s virem bude muset poprat. S tím nic moc neuděláme. Zkuste se s tím smířit, počítat s tou situací a připravit se na ni, co nejlépe.

Co vám rozhodně nepomůže je neustále se strachovat, celý den sledovat zprávy o koronaviru a šplhající hodnoty grafů a rezignovaně čekat, až to přijde. Strach a stres jen oslabují vaši imunitu. A to je to poslední, co v této situaci potřebujete. Když si zprávy přečtete jen ráno a večer, o nic důležitého nepřijdete.

Tohle bude znít hodně divně, ale zkuste v rámci možností žít co nejnormálnějším životem. I když současná situace má k normálu hodně daleko.

Hlavně nepanikařte. Tohle není konec světa. Jednou to skončí a zase bude líp. Není třeba dělat si zásoby mouky, rýže a těstovin na měsíce dopředu (mimochodem, zrovna tyhle suroviny bych nikomu nedoporučoval a osobně bych je jedl jen až by opravdu nebylo nic jiného k jídlu). Obchody s potravinami, drogerie a lékárny pořád fungují a nikdo se je zavírat nechystá.

Chraňte sebe i ostatní

Roušky mají smysl

Pokud jste se zrovna neprobrali z kómatu, určitě jste slyšeli „Noste roušky“, a to z dobrého důvodu. Ze začátku si s rouškou můžete připadat trochu divně, ale rychle si zvyknete. A hlavně tím můžete zachránit pár životů. A to za to stojí, ne?

Pomůžete tak ochránit nejen sebe, ale hlavně lidi ve vašem okolí. Jak už jsem psal, nákaze se časem pravděpodobně nevyhnete, ale pomůžete zpomalit nástup nemoci. Čím pomalejší nástup, tím líp se naše zdravotnictví bude moct postarat o lidi ve vážném stavu.

Předpokládám, že roušku v lékárně už nekoupíte. Když jste šikovní, můžete si ji ušít sami (na internetu najdete spoustu návodů) třeba ze staré bavlněné utěrky, nebo poprosit šikovného příbuzného (díky babi). Když ani po domácku vyrobenou roušku neseženete, mezi lidi noste aspoň šátek nebo šálu přes pusu. Cokoli je lepší než žádná ochrana.

Pohyb na veřejnosti můžete pojmout i jako bojovou hru, třeba jako Petr Mára. Ve zkratce, chovejte se tak, jako by všichni lidi, které venku potkáte byli nakažení nebo jako byste sami byli infikovaní (a před nákazou chtěli ostatní ochránit).

Jezte zdravě

Posilněte tělo tím, že mu dodáte maximální množství živin. Není lepší způsob, jak to udělat, než jíst opravdové jídlo – zeleninu, maso, vejce, tučné mléčné výrobky, ořechy, semena, ovoce – znáte to, prostě Primal strava. Zároveň se, pokud možno, vyhýbejte surovinám, které tělu škodí – přidaný cukr, vysoce zpracované rostlinné oleje, obilí.

Nachytejte sluníčko a provětrejte se

Slunění je nejlepším zdrojem velmi důležitého vitamínu D. Zároveň se zdá, že virům slunce nesvědčí. Tento článek zmiňuje netradiční léčbu španělské chřipky v Bostonu, kde pacienty nechávali ležet ve větraných stanech a dopřávali jim i čas na slunci. Podle jedné zprávy se tak podařilo snížit procento úmrtí mezi pacienty ze 40 na 13 %.  Když to fungovalo před 100 lety, proč to nezkusit i dnes?

Trocha sluníčka a čerstvého vzduchu nemůže uškodit. Navíc viry se rychleji šíří v uzavřených nevětraných prostorách než na čerstvém vzduchu.

Takže pokud tu možnost máte, běžte ven (někam, kde nepotkáte moc lidí) nachytat nějaké sluníčko a užít si čerstvého vzduchu. Ideálně na zahradu. Ale i pobyt na balkóně bude lepší než ležet doma na gauči.

Jedním z mála pozitiv současné situace je, že díky nižší dopravě (a možná i omezené průmyslové výrobě) je vzduch i ve městech čistší – využijte toho.

Co s volným časem

Existuje slušná šance, že musíte být zavření doma, nemůžete pracovat a najednou máte spoustu času. Já ho mám paradoxně míň, protože moji práci současná situace nepostihla, a navíc mám doma děti. A ty jaksi nejsou samoobslužné. Ale počítám, že v tomto jsem spíš výjimkou.
Berte nově nalezený volný čas jako příležitost. Nepromarněte ho zíráním na nikdy nekončící virové zpravodajství.

Tohle je ideální příležitost, jak trávit víc času s dětmi. Byla by škoda jí nevyužít.

Možná máte nějaký domácí projekt, který jste odkládali na dobu, až budete mít míň práce (opravit židli, vymalovat pokoj, vyrobit stoleček ….) Proč se do něj teď nepustit? Nebo se můžete začít učit nějaký cizí jazyk (výborný způsob, jak cvičit mozek) nebo se naučit šít, plést, háčkovat, plést košíky, šít boty – fantazii se meze nekladou. Možná se konečně můžete pustit do nějaké zajímavé knihy, na kterou jste pořád neměli čas. Buďte kreativní a využijte volný čas smysluplně.

Hlavně zkuste celou situaci brát s klidem. Udělejte všechno pro to, abyste se nákaze vyhnuli a zároveň neohrozili ostatní. Ale jinak žijte dál, co možná nejnormálněji. Zkuste se nestrachovat, ničemu to nepomůže. A pokud máte najednou spoustu volného času, nepromrhejte to.

Jak se se současnou situací vyrovnáváte? Najdete na ní nějaká pozitiva?

Mirek Kec
Jsem nadšený vyznavač Primal životního stylu, zapálený kuchař amatér a certifikovaný Primal Health Coach. Mým cílem je šířit informace o tomto jednoduchém a zdravém životním stylu, díky kterému můžeme předcházet a někdy i zvrátit spoustu neduhů dnešní doby jako je např. nadváha, chronická únava, cukrovka typu 2, výkyvy nálad nebo zažívací potíže.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Kategorie
  • Chcete dostávat upozornění na nové články emailem?

    Pokud ano, nechte mi svůj email a každé dva týdny dostanete upozornění na novinky na blogu. Jako malé poděkovaní vám pošlu 5dílný emailový kurz o tucích a cholesterolu, kde se dozvíte, proč jsou živočisné tuky zdravé, proč se nemusíte bát cholesterolu a další.

  • Nejnovější příspěvky