Chcete se podílet na blogu? Napište mi.

Je třeba k živočišné stravě brát doplňky?

doplňky stravy

Nejrůznější doplňky stravy jsou pořád velmi oblíbené, a kdybychom měli dát na nejrůznější reklamy, museli bychom je denně brát po hrstech. Jsou ale vůbec potřeba? Nemůžeme se bez nich obejít, když jíme kvalitní stravu plnou vitamínů a minerálů?

Toto je můj překlad původního článku Briana Sanderse z blogu Nose to Tail, který najdete tady.
EN: This is a translated article. Here you can find the original post.
Pod čarou začíná překlad.


Věda v tom nemá jasno

Ať už je to v článku na zpravodajských portálech nebo od nějakého guru v oblasti alternativní medicíny, každou chvíli se objeví nějaký nový doplněk stravy prezentovaný jako všelék. Doplňky stravy jsou tak oblíbené, že je bere 77 % dospělých Američanů. Klidně můžeme říct, že jsme jimi posedlí.

Překvapivé ale je, že důkazy o jejich účincích jsou nejednoznačné.

A co je horší, studie za studií zjišťují, že některé doplňky nám škodí – jejich výrobci ale chtějí, abyste se to nedozvěděli.

Jedna studie s 30899 účastníky nenašla u doplňku stravy žádné příznivé účinky spojené s nižší úmrtností.

Co naopak mělo spojitost s nižší úmrtností, byl příjem živin z čerstvých (celých) potravin. Příliš vysoký příjem určitých doplňků stravy dokonce souvisel s vyšší celkovou úmrtností.

Jedna revize, co stojí za zmínku, varuje před užíváním multivitaminů, minerálů, a dokonce i vitamínů A, C, D a E, kvůli četným studiím, které nezjistily žádné jejich přínosy a v mnoha případech zjistily vyšší riziko různých onemocnění.

Spousta lidí už víc než 20 let ráda bere svou denní dávku multivitaminů. Standardní americká strava určitě u mnoha osob vedla k nedostatku různých živin. Ale jsou doplňky stravy tou správnou odpovědí na tuto situaci?

Ve většině případů ne. Konzumace skutečných celých potravin bohatých na živiny je téměř vždy lepším řešením.

Jsou situace, kdy můžete potřebovat určitý doplněk stravy. Nicméně tyto doplňky by skoro vždy měly být až záložním plánem.

Lepší strategií je pokrýt vaši potřebu živin konzumací široké škály kvalitních živočišných potravin – však víte, jíst vše od rypáku až po ocas (anglicky nose to tail, pozn. překladatele).

vejce

Biologická dostupnost

Maso zvířat chovaných na pastvě, vnitřnosti, kvalitní vejce, mořské plody, mléčné výrobky a další živočišné potraviny jsou přírodními multivitaminy. Jsou neskutečně výživné a vedou ke znatelnému zlepšení našeho zdraví.

Nejen že jsou celé živočišné potraviny nejlepším zdrojem biologicky dostupných živin, ale obsahují přes 70000 sekundárních sloučenin, které jdou daleko za těch 13 vitamínů a minerálů, které najdeme na štítcích s výživovou hodnotou potravin. V porovnání s tím jsou zdravotní přínosy a hodnota jakýchkoli člověkem vyrobených doplňků s vitamíny a minerály titěrné.

Existujte zvláštní skupina vitamínů, které se nerozpouští ve vodě: vitamíny A, D, E a K. Tyto jsou známé jako vitamíny rozpustné v tucích a nejlépe je strávíme, pokud je konzumujeme společně s tukem.

Zařazení nasycených tuků z masa zvířat chovaných na pastvě do vašeho jídelníčku je obzvlášť důležité, protože jsou napěchované těmito mikroživinami!

maso s tukem

Tuk v jídle doplňuje tyto vitamíny a usnadňuje jejich dopravu po těle. Většina lidí bere vitamíny buď samotné nebo možná se sklenicí vody nebo džusu.

Když konzumujete některé z těchto vitamínů rozpustných v tucích a nejíte s nimi žádný tuk, snižujete jejich účinnost.

Možná bychom mohli říct, že to platí pro většinu mikroživin. Proč? Protože kdy naposledy lidé konzumovali jednu nebo několik mikroživin odděleně od dalšího jídla?

Ne před sto lety. Ne před deseti tisíci lety. Ani ne před milionem let. Naše tělo na to prostě není zvyklé.

Lidské tělo jednoduše není vyvinuté k tomu, abychom do něj hodili pilulku napěchovanou vitamíny a minerály. Proto příroda zabalila vitamíny a minerály do perfektní čiré formy: do základních čerstvých potravin.

Perfektní přírodní balení

Dávno předtím, než se v obchodech objevily uličky plné multivitaminů a jiných nesmyslů, jsme žili bez chronických onemocnění a vedlo se nám dobře. Je to proto, že tyto doplňky jsou nevyvážené a nepodobají se ničemu, co najdeme v přírodě.

Když jíme všechno od rypáku po ocas, nezískáme jen omezený balíček mikroživin. Získáme tak celý balík živin, jak ho namíchala matka příroda: tuk, sacharidy, bílkoviny, minerální látky a vitamíny.

Z pohledu nutriční hodnoty je jezení ve stylu nose to tail mnohem účinnější než užívání doplňků stravy (které můžou být velmi drahé) a ještě ušetří vaši peněženku.

Přestože většina lidí kupuje jen pár typů svaloviny, které znají, ořez a vnitřnosti jsou dokonce ještě výživnější a levnější. Různé části zvířat nám dodávají různé živiny.

low-carb jídlo

Když jíme kvalitní živočišné potraviny, máme jasno v tom, co jíme, a naše tělo z nich snadno získá obsažené živiny. V případě doplňků stravy často ani nevíme, co obsahují.

Doplňky stravy přicházení do kontaktu se stovkami strojů a nejrůznějších látek, díky čemuž mohou být snadno kontaminovány. To může vysvětlit podráždění střev a alergické reakce, které spousta lidí zažívá po jejich užití.

Vezměte si například, co výrobci tvrdí o čistotě svých doplňků. Jedna studie provedená na dvaceti šesti doplňcích stravy pro těhotné ženy zjistila, že všechny kromě jedné překročily současné standardy pro povolený obsah olova.

Tři ze vzorků dokonce obsahovaly arzen. Všechny doplňky obsahovaly toxické prvky, jako je titan, nikl, thalium a hliník.

A to byly doplňky prodávané těhotným ženám, které by si měly dávat větší pozor než běžný člověk.

Jedním z největších problémů výzkumu vitamínů a minerálu je, že je zkoumáme izolovaně, místo výzkumu celých potravin, které je obsahují. Důsledkem toho je mnoho nezmapovaných oblastí, co se týká účinků různých vitamínů a minerálů.

Nejde o to, že by vitamíny a minerály nebyly účinné nebo důležité. Ale jejich výzkum se často zaměřuje na izolované látky místo jejich přirozené formy.

Ve skutečnosti roli vitamínů a minerálů většina lidí podceňuje a jejich znalosti o tom, co je zdravé, se smršťují na „jezte duhu“.

Diskuse kolem jídla se posunula dál od mikroživin a blíž k makroživinám a kaloriím. Říkají nám, že máme jíst méně. Prý se máme zaměřit na kvantitu místo kvality.
Ve skutečnosti je ale důležitější bavit se o kvalitě našeho jídla a o mikroživinách, které toto jídlo obsahuje. A když se bavíme o celých potravinách, živočišné potraviny jsou tak bohaté na mikroživiny, že na doplňky stravy můžeme zapomenout.


Chcete bez každodenního cvičení, diet, pilulek a koktejlů shodit přebytečná kila, přestat bojovat s jídlem a začít si užívat spoustu energie a pevnější zdraví? Je to jednodušší než si myslíte. Se správnými informacemi a malou pomocí to zvládnete i vy. Zarezervujte si zdarma nezávazný 30minutový hovor, kde zjistíte, jak vám s tím jako váš kouč pomůžu. Pokud zrovna nehledáte kouče, ale sami na sobě chcete zapracovat a cítit se líp, zkuste zdarma 21denní výzvu.


Moderní svět si může žádat moderní řešení

Moderní svět přináší spoustu hrozeb pro naše zdraví. Tak třeba náš potravinový systém je zahlcený toxickými potravinami, podporujícími obezitu, a které najdete v prostředních uličkách každého supermarketu.

Většina těchto potravin obsahuje levné rostlinné oleje. Tyto oleje i ve spoustě restaurací rádi používají k vaření. Rostlinné oleje s vysokým obsahem vícenenasycených mastných kyselin [PUFA] poškozují naše buňky mimo jiné tím, že vyčerpávají jejich zásobu vitamínu E.

Naše potřeba vitamínu E ve skutečnosti stoupá s množstvím PUFA v našem jídelníčku. V celých základních potravinách bývá poměr vitamínu E k PUFA vyvážený. Rostlinné oleje ale nejsou základní potravina. A smutné je, že dnes jsou úplně všude.

Nejlepší strategií je vyhýbat se rostlinným olejům. Ale když už se vám stane, že nějaké sníte při návštěvě restaurace nebo na nějaké oslavě, vzít si vitamín E v podobě doplňku stravy může být dobrý nápad.

Vitamín E pomáhá zmírňovat peroxidaci lipidů, ke které dochází, když se PUFA dostanou do našeho těla. Nejlepší doplňky stravy s vitamínem E většinou obsahují směs různých tokoferolů.

Kromě toho může pomoct i konzumace celých potravin s vyšším obsahem vitamínu E.

Další hrozba pro naše zdraví, kterou představuje moderní svět je fakt, že jsme stále uvnitř budov a nedostaneme se na sluníčko. Nedostatek vitamínu D je v naší společnosti velmi rozšířený a stojí za vším od obezity a srdečních chorob až k 87 % úmrtí na COVID-19. 

Dřív jsme se domnívali, že účinky vitamínu D jsou omezeny na metabolismus vápníku a zdraví kostí. Nedávno ale receptory vitamínu D byly objeveny na T buňkách, B buňkách a antigen prezentujících buňkách.

To znamená, že vitamín D je zásadní součástí zdravého imunitního systému.

Znamená to, že bychom měli spoléhat jen na doplňky stravy s vitamínem D? Samozřejmě, že ne. To by měla být až naše poslední volba, stejně jako v případě vitamínu E.

I když živočišné potraviny obsahují určité množství vitamínu D, nejlepším způsobem, jak ho získat, je nechat sluneční paprsky dopadat na vaši kůži.

Když nemůžete na slunce, protože je zima nebo celý den pracujete někde uvnitř, pak jsou doplňky stravy skvělou možností.

Nejdůležitější ale je snažit se skoro každý den najít chvíli, kdyby jen 20 minut, a jít ven na sluníčko.

Protože vitamíny D3 a K2 fungují synergicky při regulaci vápníku v těle, nejlepší doplňky s vitamínem D3 obsahují i vitamín K2. Jinými slovy, doplňky stravy s vitamínem D3 jsou bez vitamínu K2 méně účinné.

Nejlepšími zdroji vitamínu K2 jsou tvrdé sýry a další živočišné potraviny ze zvířat chovaných na pastvě, takže pokud už je nejíte, možná byste měli zvážit nějaký doplněk s kombinací vitamínů D3/K2, jako je třeba Sun Power.
 

Shrňme si to

Nemůžeme čekat, že nějaký doplněk stravy nám dramaticky zlepší zdraví. Bez ohledu na nejrůznější reklamy prostě neexistuje žádná zázračná pilulka. Když se chceme zbavit skutečných příčin našich zdravotních problémů, často musíme změnit svou stravu a životní styl.

Co chci říct, je, že strava bohatá na živiny významně snižuje vaši potřebu doplňků stravy. Občas můžete nějaký ten doplněk potřebovat, ale neměl by být tím prvním, po čem sáhnete. Chudou stravu jakékoli množství doplňků stravy nenapraví.

Vždycky bychom se měli nejdřív ptát, jestli neexistuje nějaká celá potravina, která by mohla nahradit ten konkrétní doplněk stravy.

Berete zinek jako doplněk? Zkuste konzervované ústřice.

Berete multivitaminy? Zkuste hovězí játra.

Berete vápník nebo vitamín K2? Zkuste mléčné výrobky.

Lidské tělo je tak neuvěřitelně složité, že možná nikdy plně nepochopíme všechny jeho složité systémy a jejich vzájemné vazby. Užívání jednoho vitamínu nebo minerálu z obavy, že ho máte nedostatek nebo protože to říká Google váš problém pravděpodobně nevyřeší. Oproti tomu, pokrytí vaší potřeby živin pomocí nutričně bohaté stravy pravděpodobně povede k citelnému zlepšení vašeho zdraví. Když se snažíme „přechytračit“ přírodu, nikdy to nedopadne dobře – vždycky je lepší spolehnout se na celé potraviny v jejich přirozené formě.


Úvodní fotka je od Nataliya VaitkevichPexels.

Mirek Kec
Jsem nadšený vyznavač Primal životního stylu, zapálený kuchař amatér a certifikovaný Primal Health Coach. Mým cílem je šířit informace o tomto jednoduchém a zdravém životním stylu, díky kterému můžeme předcházet a někdy i zvrátit spoustu neduhů dnešní doby jako je např. nadváha, chronická únava, cukrovka typu 2, výkyvy nálad nebo zažívací potíže.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Podporujeme:
  • Kategorie
  • Chcete dostávat upozornění na nové články e-mailem?

    Nechte mi svůj e-mail a jednou měsíčně dostanete upozornění na novinky na blogu. Jako malé poděkovaní vám pošlu 5dílný e-mailový kurz o tucích a cholesterolu, kde se dozvíte, proč jsou živočisné tuky zdravé, proč se nemusíte bát cholesterolu a další.

  • Nejnovější příspěvky