Chcete se podílet na blogu? Napište mi.

Proč vás rozumné slunění ochrání před smrtící rakovinou kůže

Léto se nám kvapem blíží, sluníčko už slušně pálí, někdo už balí kufry na dovolenou, tak proč si nepovědět něco právě o pobytu na slunci? Dnes jsem si pro vás přichystal předklad staršího článku na toto téma od Marka Sissona.

Původní článek nejdete tady.

EN: This is a translated article. Here you can find the original post.

Pod čarou už začíná přeložený článek.


Jak souvisí slunění s rizikem rakoviny kůže?

Zjednodušený, oblíbený názor říká, že mezi sluněním a rakovinou kůže je přímá úměra, podobně, jako se díváme na kouření. Nejlepší je žádné slunění a každá další minuta na slunci zvyšuje riziko, že dostaneme rakovinu. Mnoho lidí (možná většina) proto žije ve světě, kde nebezpečí číhá za každým stínem, deštníkem, převisem nebo střechou. Necháte své dítě jít ven bez vrstvy opalovacího krému tak silné, že by vypadalo, jako by dostalo šlehačkovým dortem do tváře, a je z vás hrozná matka. A ať vás ani nenapadne jít na pláž, pokud na sobě nemáte burku. Dokonce to má strašidelný název: ultrafialové záření (v angličtině je stejný výraz pro záření a radiaci). Záření! Není to ta věc uvnitř atomových bomb?

Vztah mezi sluněním a rakovinou kůže je mnohem složitější, než byste věřili. Zatímco je zcela jasné, že přílišné opalování je kauzativním faktorem vzniku rakoviny kůže všech typů, není jasné, co přesně „přílišné“ znamená. Existuje snad nějaká křivka ve tvaru U, kde žádné slunění je špatné, malé množství je dobré a přílišné množství je opět špatné? A co další faktory, jako barva kůže, barva vlasů, sklon k opálení versus sklon ke spálení a denní doba?

Už víme, že život v oblastech s větším množstvím UV záření pomáhá chránit před vznikem jiných druhů rakoviny, jako je rakovina prostaty, plic, tlustého střeva, leukémie, rakovina močového měchýře, slinivky břišní, prsu a rakovina lymfatických žláz (mohl bych pokračovat, ale začínají mě bolet prsty).

Dobrá, ale co maligní melanom kůže? Není to nejběžnější druh rakoviny kůže, ale je to ten zdaleka nejzhoubnější. Stojí ochrana před jinými druhy rakoviny za vyšší riziko melanomu kůže?

Když dáme dohromady odhadovaný počet ročních diagnóz těch druhů rakovin, které jsem právě zmínil ve Spojených Státech, dostaneme ohromující číslo: 1,071,000. Jak je to s melanomem? 76,100. Neuvěřitelné, že? Dostatek ultrafialového záření (děsivé!) může značně snížit výskyt rakoviny, která každý rok postihne přes milion Američanů. I pokud mají dermatologové a ti, kteří varují před sluncem, pravdu a riziko melanomu se zvyšuje přímo úměrně pobytu na slunci a množství ultrafialového záření, ochrana před tolika druhy rakoviny (a opálení a příjemný pocit slunce svítícího na kůži) by za to riziko mohla stát. To je zjevně a objektivně pravda, přinejmenším z pohledu celého národa. Melanom prostě není tak velká hrozba jako všechny ostatní druhy rakoviny.

Každý čtenář tohoto blogu pravděpodobně ví, jak moc je vitamín D pro tělo důležitý. Tento životně důležitý prohormon, který je dostupný i ve formě doplňků stravy, má vliv na zdraví kostí, kardiovaskulárního a imunitního systému, hormonální soustavy a zubů. Jeho nedostatek může způsobit křivici, osteoporózu, úbytek svalů a nedostatek různých hormonů. Nízké hodnoty jsou spojovány se srdečními chorobami, autoimunitními onemocněními, všeobecnou úmrtností a s mnoha druhy rakoviny. Tohle jsou hlavní účinky, kterým se dostává nejvíce pozornosti, ale co když se dermatologové a ti, kteří varují před sluncem, mýlili se svým rezolutním varováním před veškerým sluncem? Na první pohled se zdá nepřirozené, že chování, které má tolik doložených anti-karcinogenních a zdravotních účinků – dostatek pobytu na slunci pro optimální produkci vitamínu D – by zvyšovalo riziko vzniku jiného druhu smrtící rakoviny. Je to možné, ale divné.

A pak je tu pár dalších zajímavých skutečností, které kalí ten křišťálově čistý vztah mezi sluněním a rakovinou kůže:

Vitamín D (vytvářený po vystavení se UVB záření) zabíjí buňky melanomu. Vědci předpokládají, že hladiny vitamínu D kolem 70 nmol/L mohou být optimální pro ochranu před melanomem.

Mohl by vás pobyt na slunci ochránit před smrtící rakovinou kůže?

Pak je tu ta nedávná studie, která naznačuje, že rozumné slunění má pro kůži prospěšné anti-rakovinové účinky. V našich kožních buňkách jsou RNA (ribonukleové kyseliny), které se nepodílí na tvorbě bílkovin a říkáme jim nekódující RNA. Vitamín D vytvořený v kůži přepne tyto nekódující RNA do ochranného módu. Ty potom snižují karcinogenitu a potlačují nádory. Není jasné, zda se vitamín D přijímaný z potravinových doplňků „dostane“ až do kůže, kde by měl stejné ochranné účinky. Když už nic jiného, vitamín D z doplňků stravy má pozitivní vliv na kosti, srdce, imunitní a endokrinní systém, čímž snižuje množství vitamínu D, které musíme vytvořit v kůži, abychom dosáhli kýženého anti-karcinogenního účinku. Ale k tomu pořád potřebujete alespoň nějaký pobyt na slunci.

Dobře, s tím, co víme o vitamínu D, je snadné přiznat, že od jisté míry může mít ochranné účinky. Alespoň nějaký pobyt na slunci je prospěšný. Výborně. Ovšem ti, kteří jsou na slunci nejdéle, dostanou rakovinu kůže nejčastěji. Asi vás napadne, že dělníci na stavbách, plavčíci a další lidé, kteří tráví celý den venku na slunci, budou mít rakovinu kůže mnohem častěji než lidé pracující uvnitř. Je to tak?

Zdá se, že to tak není:

  • “Rekreační” pobyt na slunci – víkendy venku, dovolená a další formy přerušovaného pobytu na slunci – je zpravidla spojován s vyšším rizikem melanomu než častý pobyt na slunci.
  • “Pracovní” pobyt na slunci – ten druh, který mají lidé pracující venku nebo jiné skupiny, které pravidelně tráví spoustu času na slunci – je spojován s nižším výskytem melanomu. Ve skutečnosti, celoživotní častý pobyt na slunci je spojován s nižším rizikem melanomu.
  • V Irsku roste počet výskytů ne-melanomové rakoviny kůže mezi mladými bohatými lidmi žijícími ve městech. Autoři studie naznačují, že mladí bohatí lidé žijící ve městech mají víc volného času, který tráví venku. Dobrá, ale největší nárůst rakoviny kůže v této demografické skupině je na oblečených částech těla – v oblastech kůže, kam se dostane nejméně slunce.
  • U částí těla, na které svítí slunce nejvíc, je nejmenší výskyt melanomu.

Ono vlastně dává smysl že náhlý přechod z neustálého vyhýbání se slunci (celotýdenní práce uvnitř, kdy se ven dostanete občas o víkendu, když si dokážete najít čas) na plný pobyt na slunci (dovolená v tropech, celodenní výlet na pláž) pro vás bude špatný. Kůže kancelářských pracovníků prostě není připravená na vysoké dávky UV záření a jednodušeji se spálí. Popáleniny od slunce jednoznačně zvyšují riziko melanomu.

Navíc, ani lidé pracující uvnitř se nevyhnou UV záření. Slunce se k nim dostane ráno, během dne na ně svítí přes okno, a pozdě odpoledne po práci. Jak ranní, tak pozdně odpolední sluneční světlo má velmi málo UVB záření, které vytváří vitamín D; skládá se téměř výhradně z UVA. Polední slunce (přesně to, o kterém říkají, že se mu máte vyhýbat za každou cenu) je jediný druh s významnou hladinou UVB. A i když lidé pracující v kanceláři dostanou přes okno slušnou dávku slunečního záření, okna odfiltrují UVB a propustí pouze UVA.

Jak vysvětluje článek z roku 2008 (PDF), izolované UVA záření snižuje hladinu kožního vitamínu D, aniž by vytvářelo nějaký nový. Takže tito kancelářští pracovníci v práci nevyrobí žádný vitamín D a ta trocha, kterou vytvoří je vyčerpána vším tím UVA zářením, které dostanou.

Ale počkat: ačkoliv UVA podporuje rozvoj melanomu, díky UVB melanom vzniká. Ukazují to výzkumy na zvířatech. A svědčí o tom i vztah mezi popáleninami od slunce (které způsobuje UVB) a melanomem. Takže není hlavním problémem UVB?

Jak už jsem psal, občasné přílišné vystavení se UVB („rekreační pobyt na slunci“), které často skončí popáleninami, je tím problémem. Už to tak bývá, že lidé, kteří dostávají rekreační, občasné, vysoké dávky slunečního záření, jsou ti, kteří pracují uvnitř a po většinu roku mají nízkou hladinu vitamínu D – z nedostatku pravidelného přísunu UVB a z nadbytku UVA propuštěného okny. Lidé s pracovním pobytem na slunci dostávají pravidelné dávky UVA a UVB, dostatečné pro udržení vysoké hladiny vitamínu D a k potlačení buněk melanomu dříve, než se mohou rozrůst.

Co tohle všechno znamená pro praktický život?

Nebojte se zdravého opálení. Navzdory oblíbenému názoru, opálení neznamená že „už je příliš pozdě“. Lidé, kteří se dobře opalují (na rozdíl od typů citlivých na slunce, které se jednoduše spálí) jsou více chráněni před rakovinou kůže a lidé, kteří si udržují opálení po celý rok, mají menší riziko vzniku melanomu.

Vyhněte se popálením. Popáleniny jsou špatné. Vaše tělo vám tak říká, že se mu nelíbí přílišný pobyt na slunci.

Choďte ven v poledne. V tuto dobu je nejvíc UVB a tvoří se nejvíce vitamínu D. Oblíbená rada, že „tři až pět hodin kolem poledne bychom se slunci měli vyhýbat a opalovat se až později odpoledne“, je pravděpodobně „mylná a může dokonce vést ke vzniku maligního melanomu kůže„. Jiný způsob, jak určit množství UVB: běžte ven, když je váš stín kratší než vy.

Nespěchejte. Nezačínejte s opalováním trvajícím hodiny, pokud jste poslední tři měsíce strávili uvnitř. Propracujete se k tomu postupně, minutu po minutě. Začněte pomalu, zvlášť pokud máte světlou pleť nebo rezavé/blond vlasy.

Hýbejte se. Neležte. Nechcete jednu část těla vystavit slunci příliš dlouhou dobu. Dělejte věci, které odhalují různé části těla: zahradničení, posilování, turistika, plavání, a podobně.

Zvažte vitamín D jako doplněk stravy. Má pozitivní systémové účinky na kosti, srdce, imunitní a endokrinní systém, takže snižuje zátěž kůže, která pak ušetří část D3 pro svou vlastní ochranu a zvýšení vaší odolnosti proti slunci. Lidé často hlásí vyšší odolnost proti popáleninám od slunce po tom, co začali brát vitamín D.

Zaměřte se na výživu. Existuje spousta opatření, která pomohou zvýšit odolnost vaší kůže proti poškození sluncem. Některé jsem uvedl zde.

Zaměřte se na spánek. Naše odolnost proti slunci podléhá dennímu rytmu, přičemž nejvíce jsme chráněni v první polovině dne. Takže asi se nebudete chtít opalovat po proflámované noci, ani nebudete chtít nachytat moc sluníčka bohatého na UVA pozdě odpoledne, když jste nejméně chráněni.

Doufám, že jsem osvětlit některé nejasnosti. Pokud ne, nebojte se zeptat.

Díky za přečtení!


Rádi byste přešli na primal životní styl hledáte podporu? Zarezervujte si nezávazný 30 minutový hovor, kde zjistíte, jak vám můžu jako kouč pomoct.

Titulní fotka je od Quinten de Graaf na Unsplash

Mirek Kec
Jsem nadšený vyznavač Primal životního stylu, zapálený kuchař amatér a certifikovaný Primal Health Coach. Mým cílem je šířit informace o tomto jednoduchém a zdravém životním stylu, díky kterému můžeme předcházet a někdy i zvrátit spoustu neduhů dnešní doby jako je např. nadváha, chronická únava, cukrovka typu 2, výkyvy nálad nebo zažívací potíže.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Kategorie
  • Chcete dostávat upozornění na nové články emailem?

    Pokud ano, nechte mi svůj email a každé dva týdny dostanete upozornění na novinky na blogu. Jako malé poděkovaní vám pošlu 5dílný emailový kurz o tucích a cholesterolu, kde se dozvíte, proč jsou živočisné tuky zdravé, proč se nemusíte bát cholesterolu a další.

  • Nejnovější příspěvky