Chcete se podílet na blogu? Napište mi.

Recenze: TUK – velké překvapení

Tuk - velké překvapení

Takhle skvělá kniha s podtitulem „Proč máslo, maso a sýr patří ke zdravé stravě“ vám dost možná kompletně převrátí názor na tuky. Taky si díky ní uvědomíte, na jak chatrných základech často stojí výživová doporučení, která nám dlouhá desetiletí předkládají vládní instituce, lékaři, někteří odborníci na výživu i média. A pokud se dnes bojíte jíst máslo, tučné maso, vejce nebo sýry z obavy před tloustnutím a ucpáváním cév, knihu si určitě přečtěte. Věřím, že vás tohoto strachu zbaví, a s chutí začnete snídat vejce na slanině.

O autorce

Knihu má na svědomí žurnalistka Nina Teicholzová, která se k tématu tuků dostala přes recenze restaurací v New Yorku. Hned v úvodu se dočtete, jak se přihodilo, že se autorka vzdala klasické „zdravé stravy“ založené na obilovinách a rostlinných olejích (na které její zdraví zrovna nevzkvétalo). Místo toho se přiklonila k jídelníčku s větším obsahem masa a nasycených tuků živočišného původu. Když zjistila, jak blahodárný účinek tato strava má na její zdraví, ponořila se na 9 let do výzkumu dostupných studií o tucích. Udělala i desítky rozhovorů s odborníky z obou stran spektra. Jak těch obhajujících nízkotučnou stravu, tak i těch, kteří prosazují jídelníček bohatý na nasycené tuky. Výsledkem je tato kniha, která v anglickém originále vyšla v roce 2014 a rychle se stala bestsellerem.

Nejen o tucích

Velkým přínosem knihy je, že nepojednává jen o všemožných studiích na téma vlivu různých druhů tuků na zdraví. Popisuje i fungování vědecké a lékařské komunity. Dozvíte se tak, jak se mohlo stát, že jeden ambiciózní vědec jménem Acel Keys dokázal prosadit svou hypotézu vztahu stravy a srdce, vystavenou na dost vachrlatých základech. Tato hypotéza v podstatě říká, že hlavní příčinou srdečně cévních onemocnění jsou nasycené tuky ve stravě.

Ancelu Keysovi se v Americe tuto myšlenku povedlo prosadit díky jeho výřečnosti i za pomoci útoků na své odpůrce. Zkrátka, tato hypotéza během několika desetiletí tak hluboce zakořenila ve vědeckých a lékařských kruzích, že je různé vládní instituce i spousta lékařů brali za neotřesitelnou, nasycené tuky démonizovali a místo nich prosazovali stravu založenou na zpracovaných sacharidech (bílá mouka, cukr, cereálie atd) a rostlinných olejích.

Když se k tomu přidala mediální masáž a velcí výrobci potravin vyměnili nasycené tuky za nejrůznější náhražky (ztužené rostlinné oleje plné trans tuků, interesterifikované oleje nebo tekuté rostlinné oleje) bylo zaděláno na epidemii obezity a chronických onemocnění v USA. A tento trend se přenáší i do dalších částí světa.

O čem se dočtete

Kniha je členěná do deseti tematických kapitol. Hned první část uvádí příklady několika etnik, kmenů i jednotlivců, u kterých živočišné tuky tvoří hlavní část jídelníčku. A přesto se u nich téměř nevyskytují srdečně cévní onemocnění, obezita ani cukrovka typu 2.

Jak to všechno začalo

V dalších kapitolách autorka vysvětluje, proč ještě dnes spousta lidí považuje nasycený tuk za nezdravý. Odhaluje pak dlouhý a dost zašmodrchaný příběh o tom, jak se taková spousta vědců a lékařů mohla skoro šedesát let tak zásadně mýlit.

Dočtete se o vlivu amerických vládních institucí na tuto situaci nebo o oborových organizacích, které nechtěly financovat jakýkoli výzkum, který by mohl pověst nasycených tuků očistit.

Jak se daří ženám a dětem s nízkotučnou stravou a o středomořské stravě

Jedna z kapitol se věnuje důležitosti kvalitních tuků pro zdraví žen a dětí. Osobně mi přišla hodně zajímavá část o středomořské stravě. Odhaluje, jak tato strava přišla ke své vynikající pověsti, a že za ni z velké části vděčí skvělému marketingu. Ten dlouhá léta sponzorovali výrobci olivového oleje. Autorka vyslovuje zajímavou myšlenku, že středomořská strava (ať už to znamená cokoli) není o nic zdravější než spousta dalších regionálních kuchyní, jen se jí prostě dostalo víc publicity.

Náhražky nasycených tuků

Podstatná část knihy je pak věnována historii používání různých náhražek nasycených tuků v potravinářském průmyslu. Když se lidé začali živočišných tuků bát, velcí výrobci potravin rychle nabídli ztužené rostlinné oleje plné trans tuků. Bohužel trvalo několik desítek let, než se nasbíral dostatek důkazů o škodlivosti trans tuků. Teprve před pár lety bylo jejich používání zakázáno. Podobná situace se může opakovat s interesterifikovanými rostlinnými oleji. Ani u nich zatím nevíme, jaké účinky na naše zdraví vlastně mají. Ale protože jejich používáním zakázané není, výrobci je rádi využívají. Dozvíte se i o škodlivých účincích polynenasycených tuků, hojně obsažených v nejčastěji používaných rostlinných olejích.

V závěru knihy pak autorka popisuje příznivé účinky nasycených tuků na naše zdraví. V této části se dočtete i o tom, jak se změnil náhled na cholesterol. Už to není ta zlá látka, která ucpává cévy, ale rozlišujeme různé druhy „cholesterolu“ (přesněji lipoproteinů), ze kterých jen některé, a pouze za určitých okolností, přispívají ke vzniku srdečně cévních chorob.

Jak se mi kniha četla

Možná tomu pomohl fakt, že Nina Teicholzová je novinářka, možná skvělý český překlad, každopádně kniha se mi četla moc dobře. V některých pasážích jsem si sice říkal, že těch detailů je už možná trošku moc, a tempo lehce polevilo, ale takových úseků moc nebylo.

Přestože je kniha doslova napěchovaná odkazy na různé studie, na čitelnosti jí to vůbec neubírá. Z jak širokých zdrojů autorka čerpala dokazuje téměř padesáti stránkový seznam použité literatury.

Komu bych ji doporučil

Záleží vám na vlastním zdraví a zdraví vašich blízkých? Pak si tuto knihu přečtěte. Zvlášť v dnešní době, kdy se na nás valí záplava nejrůznějších, často protichůdných, výživových doporučení a stylů. Přitom spousta z nich staví spíš na emocích než na vědeckých základech.

I když kniha pojednává hlavně o vývoji stravovacích doporučení ve Spojených Státech, je velmi zajímavá i pro nás. Vždyť to není tak dávno, kdy i v našich končinách lékaři a média prosazovali nízkotučnou stravu, dávali jsme si pozor, abychom nesnědli víc než dvě vajíčka za týden, a někteří z nás dostávali žlučníkový záchvat, když se jen řeklo vepřo, knedlo, zelo.

Naštěstí se posledních 20 let situace začíná obracet, objevuje se stále větší počet kvalitních studií, které ukazují na prospěšnost nízkosacharidové stravy s dostatečným množstvím kvalitních (včetně nasycených) tuků, vznikají skvělé osvětové projekty typu neslazeno.cz a stále více lidí na vlastní kůži zažívá příznivé účinky kvalitních tuků na své zdraví.

Četli jste ji už? Co na ni říkáte? Podělte se ostatními o svůj názor v komentářích. Klidně můžete doporučit i jiné zajímavé tituly na podobná témata.

Rádi byste se dozvěděli víc o různých druzích tuků a cholesterolu? Požádejte si zdarma o e-mailový kurz Nebojte se tuků.

Chcete bez každodenního cvičení, diet, pilulek a koktejlů shodit přebytečná kila, přestat bojovat s jídlem a začít si užívat spoustu energie a pevnější zdraví? Zarezervujte si zdarma nezávazný 30minutový hovor, kde zjistíte, jak vám s tím můžu jako kouč pomoct.

A pokud zrovna nehledáte kouče, ale sami na sobě chcete zapracovat a cítit se líp, zkuste 21denní výzvu, ať v tom nejste úplně sami.

Mirek Kec
Jsem nadšený vyznavač Primal životního stylu, zapálený kuchař amatér a certifikovaný Primal Health Coach. Mým cílem je šířit informace o tomto jednoduchém a zdravém životním stylu, díky kterému můžeme předcházet a někdy i zvrátit spoustu neduhů dnešní doby jako je např. nadváha, chronická únava, cukrovka typu 2, výkyvy nálad nebo zažívací potíže.