Chcete se podílet na blogu? Napište mi.

Kompletní průvodce hrou

hra

Pamatujete si, kdy jste si naposledy hráli? Že ne? Pak máte nejvyšší čas najít si nějakou zábavnou aktivitu. Hra není jen pro děti. Pomáhá nám bojovat se stresem každodenního života, posilovat vztahy s lidmi a být šťastnější. Nikdy to nebylo jinak.

Toto je můj překlad původního článku z Mark’s Daily Apple, který najdete tady.

EN: This is a translated article. Here you can find the original post.

Pod čarou začíná překlad.


V poslední době jsem hraní si párkrát zmínil, tak mě napadlo, že bych o tom měl napsat celý článek.

Ale Marku! Kompletní průvodce něčím, co je v podstatě spontánní aktivita, která nemá žádnou formu ani hranice? To si děláš srandu!

Je hraní jen pro děti?

Než se mi vysmějete, zamyslete se nad postavením hraní si v naší společnosti. Zapřemýšlejte o tom, jak „hra“ byla degradována do kategorie činností s nálepkou „důležité ale postradatelné“. Pryč jsou party dětí, které se až do tmy potulovaly a dováděly venku. Nahradily je děti vonící dezinfekcí, které autobusem jezdí hrát si ke kamarádovi.

Pracující muži a ženy během týdne zažijí tolik stresu jako tucet Groků (Grok je archetyp našeho pravěkého prapředka, pozn. překladatele). Dělají přesčasy a pracují o víkendu, jen aby se svalili na gauč před televizi, když se konečně dostanou domů. Když mají štěstí povede se jim pár hodin týdně strávit na běžícím páse nebo na dvorku s dětmi nebo se psem.

Když se k ní konečně dostanou, lidé si hru užívají (nakonec, je to přece zábava), ale – ať už za to může naše puritánská minulost, vyvolávající pocit viny z prosté myšlenky na trochu potěšení, nebo konzumní mentalita, která nás nutí jen pracovat, pracovat, pracovat – vždycky nás ze zábavy vytrhne volání „skutečného života“. Čistá hra se dnes stala spíš luxusem, nebo hůř, je považována za zábavu jen pro děti. Ale když už si ani vaše děti nemůžou hrát bez toho, aby si nejdřív zkontrolovali, jestli na to mají čas, něco je hodně špatně.

Jak to bylo kdysi

Vždycky jsme tento problém neměli. Po desítky tisíc let byla dokonce hra důležitou součástí komunitního života a sociální soudržnosti mezi našimi prapředky lovci a sběrači. Jakmile ulovil kořist nebo nasbíral denní zásobu kořínků, výhonků a ořechů, Grok se bavil.

Žádné dojíždění. Žádná zastávka v obchodě pro pugét růží na usmíření naštvané manželky. Žádný spěch do banky, než tam zavřou. Děti dováděly a honily se kolem. Dospělí mohli zápasit, závodit, zkoušet kdo dohodí dál nebo jen tak odpočívat a starat se jeden druhému o vlasy. Byl to čistý, nespoutaný odpočinek, a měli ho spoustu.

Hra nebyla jen zábavou (i když to byla podstatná část), ale měla i praktické přínosy. Grokové, kteří si spolu hráli, mezi sebou vytvořili pouta, silné sociální vazby, které posilovaly moc a bezpečí celého kmene.

Dnešní lovci a sběrači

Moderní lovci a sběrači, jako křováci kmene !Kung z pouště Kalahari, tráví prací mnohem míň hodin a užívají si mnohem víc volného času než moderní pracovníci, kteří dělají 40 hodin a víc.

I přes propastný rozdíl mezi oběma skupinami by člověk mohl obyvatele kmene !Kung považovat za bohatší než obyvatele moderních měst. Prostě proto, že chtějí a potřebují mnohem míň majetku než my.

Můžeme se domnívat, že i Grok žil v tom, čemu antropolog Marshall Sahlins říká „původní blahobytná společnost“, kde všechno, po čem toužil, bylo jídlo, přístřešek, společnost a komunita, a kde skoro vždycky tyto touhy naplnil. Srovnejte si to s časem a námahou, kterou stojí naplnit naše touhy (nové auto, byt, školné pro děti, nový počítač) a začne vám být jasné, že Grok žil relativně klidný život se spoustou času na hraní.

Musíte si uvědomit, že napodobení Grokovy úrovně stresu (nebo spíš jeho nedostatku) je skoro stejně důležité jako napodobení jeho stravy a pohybu. Existuje velmi reálný vztah mezi vnějším stresem (obzvlášť tím „umělým“, který na sebe my „civilizovaní“ lidé klademe) a nemocemi. A hra může být skvělým způsobem, jak tento vliv zmírnit.

Vidíme tedy, že moderní aura postradatelnosti kolem hry ji dělá ještě důležitější – a zároveň složitější – než kdy dřív. Potřebujeme se zbavit všeho toho stresu, stejně jako se Grok uvolnil od toho svého. Zvlášť když náš dnešní stres je umělý a pravděpodobně zhoubnější než ten Grokův. A existuje snad lepší způsob jak na to než přidat do života trochu nevázané hry a vyplavit endorfiny?

Další přínosy

Vedle snižování stresu a svých sociálních kvalit má hra další měřitelné přínosy. Jedna novozélandská studie ukázala, že po dovolené byli pracovníci o 82% produktivnější a měli kvalitnější spánek.

Australští vědci přišli s tím, že časté přestávky při sedavém zaměstnání vedou k lepší kontrole váhy a lepším číslům triglyceridů a glukózy v krvi.
New York Times nedávno psali o studii, která ukázala, že navyšování volnočasových aktivit posiluje imunitní systém rychleji, než ho může stres potlačovat.

Vypadá to, že čím víc snížíte svůj stres, tím snadněji půjde všechno ostatní – přestanete jíst ze stresu, budete se líp soustředit na práci, v posteli před usnutím vás nic nebude trápit.

A pak je tu fakt, že hraní je prostě zábava, které se rádi věnujeme. Nakonec, neurčuje kvalitu života zdraví a štěstí?

Jak na to

Dát konkrétní instrukce k nestrukturované činnosti je nemožné (a kontraproduktivní), ale existuje jedno základní doporučení: dělejte cokoli vás baví. Víc vám poradit nemůžu. Jakákoli další rada ode mě nebo kohokoli jiného by narušila nevázanou podstatu opravdové hry. Je důležité, abyste si našli šli svou vlastní oblíbenou zábavu.

Opravdu si myslím, že touha po aktivním odpočinku je zakódovaná v našich genech (jen se podívejte na všechny ty přínosy), ale často ji dusí nesnáze a tlaky dnešního dospělého života.

Hra může mít spoustu podob. Většina z nás bude přirozeně tíhnout k něčemu, co nás baví a v čem jsme dobří. Abych si mohl odškrtnout svou týdenní dávku hry, rád hraji Ultimate Frisbee, protože je to pro mě zábavný způsob, jak si dát do těla, a jsem v něm celkem dobrý. Můžete si jít zahrát basketbal na hřiště za domem nebo plážový volejbal. Může to být cokoli. A přestože spousta lidí vede relativně sedavý život (takže aktivní hra je pro ně nezbytnost), ti z vás, kteří žijí aktivním stylem, si můžou jednoduše užívat čtení nebo koukání na film.

Co chci říct, je, že hra má nahradit něco, co vám v životě schází. Většina z nás tráví příliš času uvnitř, a tak to občas vyvažuje zábavnou venkovní aktivitou. Ti, kteří mají během dne spoustu pohybu, si zase ve volném čase rádi odpočinou. Důležité je trochu se odreagovat. Takže na nic nečekejte, a hned teď si najděte způsob, jak do svého zdravého životního stylu dostat víc času na hraní.


Chcete bez každodenního cvičení, diet, pilulek a koktejlů shodit přebytečná kila, přestat bojovat s jídlem a začít si užívat spoustu energie a pevnější zdraví? Zarezervujte si zdarma nezávazný 30minutový hovor, kde zjistíte, jak vám s tím můžu jako kouč pomoct.

Pokud zrovna nehledáte kouče, ale sami na sobě chcete zapracovat a cítit se líp, zkuste 21denní výzvu.

Mirek Kec
Jsem nadšený vyznavač Primal životního stylu, zapálený kuchař amatér a certifikovaný Primal Health Coach. Mým cílem je šířit informace o tomto jednoduchém a zdravém životním stylu, díky kterému můžeme předcházet a někdy i zvrátit spoustu neduhů dnešní doby jako je např. nadváha, chronická únava, cukrovka typu 2, výkyvy nálad nebo zažívací potíže.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Podporujeme:
  • Kategorie
  • Chcete dostávat upozornění na nové články e-mailem?

    Nechte mi svůj e-mail a jednou měsíčně dostanete upozornění na novinky na blogu. Jako malé poděkovaní vám pošlu 5dílný e-mailový kurz o tucích a cholesterolu, kde se dozvíte, proč jsou živočisné tuky zdravé, proč se nemusíte bát cholesterolu a další.

  • Nejnovější příspěvky