Chcete se podílet na blogu? Napište mi.

Vyhýbat se masu, abychom žili déle? Co opravdu ukazují „modré zóny“

Modré zóny

Slyšeli už jste pojem „Modré zóny“? To je pět oblastí po celém světě, ve kterých se nadprůměrný počet obyvatel dožívá více než 100 let. Dodnes tyto oblasti zkoumají týmy vědců, kteří se snaží zjistit, jaké tajemství stojí za dlouhověkostí tamních obyvatel. Záhy po objevení těchto zón Dan Buettener ve stejnojmenné knize označil převážně rostlinnou stravu za jeden z faktorů dlouhověkosti. Tahle myšlenka se rychle ujala a dnes vám většina lidí řekne, že obyvatelé modrých zón jedí málo masa a hodně zeleniny. Diana Rodgers ve svém nedávném článku rozebrala dostupné vědecké důkazy, aby ukázala, že často je to naopak a obyvatelé těchto oblastí ve skutečnosti jí více živočišných potravin než jejich sousedé.

Toto je můj překlad původního článku Diany Rodgers (nutriční terapeutka a spoluautorka skvělé knihy Sacred Cow) který najdete tady. Pod čarou začíná překlad.

EN: This is a translated article. Here you can find the original post.


Ve zkratce: Pokud chcete prožít dlouhý, kvalitní a smysluplný život, správné stravování je rozhodně důležité, ale úplné vyřazení nebo výrazné snížení konzumace masa a dalších živočišných potravin pravděpodobně nebude tím pravým ořechovým.

Co jsou modré zóny

V roce 2004 byly v časopise Journal of Experimental Gerontology zveřejněny výsledky výzkumu, které označil několik „zón“ na světě, kde je větší počet lidí žijících nadprůměrně dlouho. Tyto „modré zóny“ byly identifikovány jako Okinawa v Japonsku, Sardinie v Itálii, Nicoya v Kostarice, Ikaria v Řecku a Loma Linda v Kalifornii (USA).

V roce 2009 napsal Dan Buettner knihu „Modré zóny“. Buettner v ní popisuje to, co (podle jeho názoru) stojí za tajemstvím dlouhověkosti v modrých zónách. Jedním z faktorů, které podle něj prodlužují život, je doporučení omezit konzumaci masa (maximálně 57 gramů masa méně než 5krát za měsíc), nejíst více než 3 vejce týdně a „opatrně“ s rybami. Tato doporučení zřejmě vychází ze stravy oněch 5 různých populací Modrých zón.

Dlouhověkost je silným ukazatelem dobrého zdraví. Lidí, kteří se dožívají více než 100 let, je ve Spojených státech i na celém světě velmi málo. Při sčítání lidu v roce 2010 připadalo na 10 000 obyvatel USA pouze 1,73 stoletých. (1)

Strava je určitě důležitým faktorem v rovnici dlouhověkosti. Ale doporučení, která Buettner uvádí v knize Modré zóny, jsou z hlediska výživy sporná. A to, že by se strava lidí žijících na pěti různých místech světa příliš podobala, je dost nepravděpodobné.

Nabízí se otázka: jak skutečně vypadá strava lidí žijících v modrých zónách?

Tahle otázka mě zaujala a přivedla k bližšímu zkoumání takzvaných „modrých zón“. Při něm jsem objevila nové studie, které vás možná překvapí… Podívejme se na skutečný jídelníček lidí, kteří údajně žijí nejdéle na Okinawě v Japonsku, na Sardinii v Itálii, na ostrově Nicoya v Kostarice, na Ikarii v Řecku a v Loma Lindě v Kalifornii (USA).

Okinawa:

Podle údajů z roku 2003 činil denní příjem masa na Okinawě (Japonsko) přibližně 90 gramů, což bylo asi o 20 % více než tehdejší celostátní průměr v Japonsku. (2) To je výrazně více než doporučených ubohých „57 gramů masa méně než 5krát za měsíc“, které uvádí Buettner. 

V roce 2012 pak vědci objevili pravděpodobnější důvod, proč se Okinawané dožívají vyššího věku: nízkou infekční zátěž a celkově nízký kalorický příjem. (3)

Sardinie:

Výzkum na Sardinii (Itálie) v roce 2015 zjistil, že dlouhověcí obyvatelé Modré zóny nejenže konzumují živočišné potraviny, ale konzumují jich větší procento než zbytek Sardinie. (4) V roce 2013 vědci zjistili, že dlouhověkost obyvatel Sardinie lze méně přičítat stravě, a že jde spíš o důsledek průměrného energetického výdeje mužů s fyzicky aktivním povoláním a geografické polohy regionu. (5)

Nicoya:

Podobně jako v modrých zónách na Okinawě a Sardinii i Nikojci (Kostarika) jedli pravidelně živočišnou stravu. Studie z roku 2013 (6) odhalila typický jídelníček Nikojců:

„Strava Nikojců je prostá a bohatá na tradiční potraviny, jako je rýže, fazole a živočišné bílkoviny, s nízkým glykemickým indexem a vysokým obsahem vlákniny“.

„Strava Nikojců obsahuje výrazně více základních, všedních potravin, jako je rýže, fazole, hovězí maso, ryby, kuřecí maso…“.

Teď jste asi zmateni tím, proč kniha „Modré zóny“ radí omezit maso, vejce a ryby, když lidé, kteří tam žijí, pravidelně konzumují živočišné potraviny.

Ikaria:

Na další modrou zónu, Ikarii (Řecko), panují kontroverzní názory. Někteří naznačují, že obyvatelé Ikarie nepravdivě uváděli svůj věk (měli vypadat starší, než ve skutečnosti byli), aby tak přilákali více turistů. To sice vědecké údaje nemohou dokázat, co ale víme, je, že strava Ikarijců zahrnuje maso a není tak blízká středomořskému stylu stravování (nízká spotřeba červeného masa), jak se kdysi myslelo.

Nedávné údaje z roku 2021 (7) odhalily, že osoby starší 90 let na Ikarii „měly velmi vysokou úroveň rodinné solidarity, sociální interakce a fyzické aktivity. Výsledky týkající se středomořské stravy jsou méně přesvědčivé“. Výzkumníci také zjistili, že značná část osob starších 100 let stále denně pracovala jako zemědělci, což je velmi aktivní zaměstnání.

Loma Linda:

Posledním místem je Loma Linda v Kalifornii, kde žije nejvíce adventistů sedmého dne. Toto náboženství propaguje mimo jiné vegetariánskou stravu, pravidelnou fyzickou aktivitu, vyhýbání se alkoholu, tabáku a drogám.

Tato skupina se sice v drtivé většině stravuje vegetariánsky, ale výzkum ještě nevyloučil další potenciální vlivy na dlouhověkost, jako je pravidelná fyzická aktivita a vyhýbání se alkoholu, tabáku a drogám.

Zajímavé je zjištění, že u těch, kteří pravidelně navštěvují bohoslužby, se snižuje úmrtnost. To mě přimělo zamyslet se nad dalšími náboženskými skupinami a jejich délkou života. 

Mormoni, kteří mají podobný životní styl jako adventisté sedmého dne, vyhýbají se tabáku, alkoholu a nelegálním drogám, avšak na rozdíl od adventistů sedmého dne jedí pravidelně maso, mají průměrnou délku života 84,1 roku (muži) a 86,1 roku (ženy) (8), což je jen o něco méně než u adventistů sedmého dne (89 let). (9)

Na základě těchto informací je pravděpodobné, že za delším životem adventistů sedmého dne v kalifornské Loma Lindě stojí celkový zdravý životní styl (nikoli pouze strava) v kombinaci s pravidelnou účastí na bohoslužbách.

Trpíme tunelovým viděním dlouhověkosti?

Přes všechen ten důraz na dlouhověkost musím zdůraznit, že důležitý není jen dlouhý život, ale také to, abychom byli co nejdéle zdraví a nezávislí. S přibývajícím věkem má úbytek svalové hmoty přímý dopad na kvalitu našeho života. Naše čistá svalová hmota nám umožňuje žít déle a pohybovat se bez cizí pomoci a posiluje naši schopnost vypořádat se s nemocemi.

S přibývajícím věkem se potřeba bílkovin v těle zvyšuje. A to kvůli snížené schopnosti vstřebávat bílkoviny a metabolickým změnám, které mohou způsobit pomalejší tvorbu svalů. Vědci nedávno objevili význam některých esenciálních aminokyselin (obsažených především v potravinách živočišného původu) pro prevenci sarkopenie. To je úbytek svalové hmoty souvisejícího s věkem, který postihuje až 20 % osob starších 65 let. (10) Pro vysokou kvalitu života ve vyšším věku je proto zásadní udržování svalové hmoty konzumací většího množství bílkovin a stimulací svalů (pohybem, zvedáním těžkých věcí atd.).

Shrnutí

Mnoho lidí v modrých zónách je VELMI aktivních (i ve věku přes 100 let) a často jí nízko kalorickou stravu, která OBSAHUJE maso, vejce a ryby. Naproti tomu většina dobře živených Američanů NENÍ příliš fyzicky aktivní a jí vysoce zpracované potraviny s vysokým obsahem kalorií a nízkým obsahem živin.

Zdravá strava zahrnuje čerstvé ovoce a zeleninu, hovězí maso a další živočišné bílkoviny, jako jsou mořské plody, mléčné výrobky a vejce. Tyto potraviny živočišného původu obsahují kvalitní, nízkokalorické bílkoviny, vitamín B12, železo, cholin, DHA a další živiny.

Pokud chcete prožít dlouhý, kvalitní a smysluplný život, správné stravování je rozhodně důležité, ale úplné vyřazení nebo výrazné snížení konzumace masa a dalších živočišných potravin pravděpodobně nebude tím pravým ořechovým. 


Nemusíte hledat zázračný recept na dlouhý a kvalitní život.
I obyvatelé „modrých zón“ jí kvalitní stravu, často se hýbou venku na sluníčku a mají kvalitní rodinné a sociální vztahy. Prostě žádná velká věda.

Tohle můžete mít taky.
Chce to jen správné informace a parťáka kouče, který vás vyslechne, podpoří a poradí, když bude potřeba.
Zarezervujte si zdarma nezávazný 30minutový hovor, kde zjistíte, jak vám jako váš kouč můžu pomoct.
Rád vás provedu vaší jedinečnou cestou za zdravím.

Nebo si sami zkuste, jak skvěle se můžete cítit už za pár týdnů v rámci 21denní výzvy.


Odkazy:

  1. https://www.census.gov/content/dam/Census/library/publications/2012/dec/c2010sr-03.pdf
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18924533/
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3362219/
  4. https://www.nature.com/articles/ejcn2014230
  5. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0939475311001323
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4241350/
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8296328/
  8. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0091743507003258?via%3Dihub
  9. https://www.adventistworld.org/adventists-as-influencers-of-healthful-living/
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5434551/

Mirek Kec
Jsem nadšený vyznavač Primal životního stylu, zapálený kuchař amatér a certifikovaný Primal Health Coach. Mým cílem je šířit informace o tomto jednoduchém a zdravém životním stylu, díky kterému můžeme předcházet a někdy i zvrátit spoustu neduhů dnešní doby jako je např. nadváha, chronická únava, cukrovka typu 2, výkyvy nálad nebo zažívací potíže.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů